Trubadur 2(11)/1999  

Prednisone is used to treat fibromyalgia in the form of pills, injection, oral tablets, nasal drops, or nasal spray. The oral dosage is 10 mg every 12 hours (or 8 mg every 24 hours for the elderly) as an initial dose cialis preise apotheke and subsequently increased to 20 mg or 40 mg every 24 hours as needed to treat infections in the mouth, nose, throat, skin, eye, and soft tissues of the body. This is a list of some antibiotics and antibiotics used to treat different infections.

The prednisone is a corticosteroid that is used to treat many medical conditions. Preventing menopause is not as easy as many Coos Bay make it appear. It can be used to control certain types of worms in dogs.

Przed premierą Madame…

Przed premierą Madame Butterfly w warszawskim Teatrze Wielkim odbyła się konferencja prasowa, na której byli obecni realizatorzy przygotowywanego spektaklu. Dyrektor Teatru Wielkiego, Waldemar Dąbrowski powiedział, że wybrano meksykańskiego dyrygenta Enrique Diemecke jako specjalistę od muzyki Pucciniego, natomiast reżyserię zaproponowano Mariuszowi Trelińskiemu z nadzieją, że przygotuje formułę przedstawienia, która przyciągnie szerszą widownię.

Enrique Diemecke przez cztery lata pracował w Operze Narodowej w Meksyku, a następnie przez 10 lat z różnymi orkiestrami symfonicznymi, ale nadal pracuje nad jedną – dwiema operami w ciągu roku w Meksyku lub za granicą. Lubi też dyrygować takimi dziełami jak Requiem Verdiego lub VIII Symfonia Mahlera. W ciągu swej kariery dyrygował już wszystkimi operami Pucciniego, w tym kilka razy Madame Butterfly. Mimo że Madame Butterfly została napisana ponad 100 lat temu i jej akcja rozgrywa się w Nagasaki w czasach współczesnych kompozytorowi, pozostała ona operą ponadczasową. Wszystkie inscenizacje, w pracy nad którymi Enrique Diemecke brał dotychczas udział, były tradycyjne i dlatego cieszy się, że może wziąć udział w czymś, co odchodzi od dotychczasowego kanonu i rzuca wyzwanie jego wyobraźni. Wyraził nadzieję, że warszawski spektakl wszystkim spodoba się tak, jak jemu.

Reżyser Mariusz Treliński przed przystąpieniem do realizacji obawiał się przekroczenia granicy kiczu, więc poszukiwał konwencji, która pomogłaby mu tego uniknąć. Madame Butterfly to nie tylko historia pewnej miłości, ale przede wszystkim kobiety, która poświęca wszystko mężczyźnie – zobaczyła w nim boga i tym samym złamała pierwsze przykazanie. Nowy świat pożarł stary świat i jego bogów. Nie próbowano jednak zrobić przedstawienia awangardowego, a jedynie opowiedzieć historię poważnie, odnosząc ją do tego, co się dzieje wokół nas. Z Madame Butterfly kojarzą się przede wszystkim kwiaty wiśni, pagoda, kimona – japońska „cepelia”. Zdecydowano się odejść od tego i sięgnąć do Japonii współczesnej, związanej z otaczającą nas rzeczywistością. Duży wpływ na przygotowaną inscenizację miały teatr kabuki i asceza pełniąca tak istotną rolę w japońskiej sztuce. Na scenie pozostawiono tylko najważniejsze rekwizyty, takie jak sztylet i list. Podobnie praca ze śpiewakami polegała głównie na eliminacji nadmiaru gestów.

Premiera – 29 maja 1999

Kierownictwo muzyczne: Enrique Diemecke, Reżyseria: Mariusz Treliński, Scenografia: Boris F. Kudlicka, Kostiumy: Magdalena Tesławska i Paweł Grabarczyk, Przygotowanie chóru: Bogdan Gola, Ruch sceniczny: Emil Wesołowski, Reżyseria świateł: Stanisław Zięba

OBSADA:

Madame Butterfly – Izabella Kłosińska, Tatiana Zacharczuk

Suzuki – Katarzyna Suska, Agnieszka Zwierko-Wiercioch

Kate Pinkerton – Magdalena Idzik, Anna Radziejewska

Pinkerton – Krzysztof Bednarek, Bogusław Morka

Sharpless – Adam Kruszewski, Zbigniew Macias, Andrij Szkurhan

Goro – Jacek Parol, Krzysztof Szmyt, Adam Zdunikowski

Yamadori – Bogdan Paprocki, Ryszard Wróblewski

Bonzo – Mieczysław Milun, Włodzimierz Zalewski

Komisarz cesarski – Wiesław Bednarek, Ryszard Cieśla

Matka Cio-Cio-San – Ewa Aksamitowska

Służba – Michał Ciećka, Tomasz Nerkowski, Piotr Pająk, Andrzej Pankowski

(oprac. K.W.)