Trubadur 1(22)/2002  

I just want to know what exactly lipitor does for you and how this works for me. The fda, established by the food, drug, and cosmetic act of 1938, regulates the fda-approved manufacturing and use http://annemuenzel.de/92418-promethazin-online-bestellen-17974/ of prescription drugs. The most popular use was for insomnia, but they are also used as a sleeping aid.

It is an active ingredient in creams and ointments and used topically. The metformin ohne rezept bestellen price difference for the generic version is very high compared to its brand name. The first step is knowing that you have the chlamydia.

Koncert kolęd dla „Trubadura”

31 stycznia br. z inicjatywy krakowskich członków OKMO „Trubadur”, przy czynnej i życzliwej pomocy Ośrodka Kultury im. C. K. Norwida w Krakowie – Nowej Hucie, odbył się bardzo ciekawy koncert kolęd zatytułowany Artyści opery w repertuarze Bożonarodzeniowym. Koncert ten pomyślany został jako pierwszy z ewentualnego cyklu podobnych, prezentujących muzykę sakralną w wykonaniu śpiewaków operowych.

Wykonawczyniami omawianego koncertu były Ewa Warta-Śmietana (sopran) i Małgorzata Śmietana (fortepian). Obie artystki są doskonale znane i chętnie słuchane, stąd wyjątkowa frekwencja mimo dnia (31 stycznia), pory i pogody. Ewa Warta-Śmietana dysponuje bardzo dźwięcznym, ładnym w barwie głosem i umiejętnością dobierania właściwych środków wyrazu dla interpretacji wykonywanych utworów. Nic więc dziwnego, że prezentowany przez nią repertuar, choć pozornie popularny, zabrzmiał wyjątkowo ciekawie i został przyjęty przez publiczność ze szczerym aplauzem. Cztery kolędy, a właściwie pieśni bożonarodzeniowe Feliksa Nowowiejskiego to prawdziwe perełki liryki wokalnej. Delikatne, subtelne, pełne ciepła i poezji. I tak zostały zaśpiewane. A były to z op. 21 i 11 Gość w Betlejem, Kołysanka Dzieciątka Jezus, Ucichłeś Jezuleńku oraz Dziecię Jezus źródłem pokoju (pieśń z Misterium Bożego Narodzenia). Bardziej tradycyjnie zabrzmiały natomiast kolędy w opracowaniu Stanisława Niewiadomskiego, bo też i opracowanie dotyczyło kolęd popularnych (np. w kolędzie Wśród nocnej ciszy słychać tętent koni w kuligu, a w Lulajże, Jezuniu szelest poprawianej Dzieciątku pościeli). Opracowania te są niezwykle staranne, stylowe i perfekcyjne, także w partii fortepianu. Śpiewaczka, różnicując wokalnie każdy z wykonywanych utworów, znalazła tu znakomitą partnerkę w osobie pianistki, która swą wysokiej klasy sztukę odtwórczą ukazała również i w solowym wykonaniu kolędy Mizerna, cicha...

W trakcie koncertu zaprezentowana została też najnowsza płyta Ewy Warty-Śmietany, zatytułowana A pokój na ziemi. Płyta (OKO ART 2001-007, DDD, 3858, 2001 r.) nagrana wspólnie z innymi śpiewakami (Bożena Zawiślak-Dolny, Tomasz Kuk, Wojciech Jan Śmietana) wraz z Orkiestrą Salonową Camerata pod dyrekcją Wiesława Murzańskiego wyraźnie dowodzi, jak znakomitym tworzywem repertuarowym są kolędy i jak wiele możliwości ukazania indywidualnego kunsztu wokalnego i interpretacyjnego stwarzają wykonującym je artystom. Płyta wzbudziła zainteresowanie krytyków, jeden z nich napisał m.in.: słuchając ciekawych głosów śpiewaków i subtelnie brzmiących instrumentów można sobie wyobrazić, jak wyglądało kolędowanie w staropolskim dworze. Dodatkowym walorem tej płyty jest nagrana przez Ewę Wartę-Śmietanę i Tomasza Kuka kolęda Zaśnij dziecino – istna perełka wokalna.

Ewa Warta-Śmietana nagrała w zeszłym roku również płytę Kto me usta całuje, prezentującą artystkę w repertuarze operetkowym. Śpiewa z wdziękiem, bardzo swobodnie, dostosowując barwę swego głosu do wykonywanego repertuaru. A wybrała utwory i rzadziej wykonywane, i wyjątkowo melodyjne, a przy tym odpowiadające jej warunkom i możliwościom wokalnym: m.in. Bal w Savoyu (aria Tangolita), Pieśń o Wilii, walc z Coppelii Delibesa, piosenka Gejszy z operetki Jonesa, Annen-Polkę J. Straussa czy Przetańczyć całą noc z My Fair Lady. Jej interpretacje przekonują, są pełne uroku i młodzieńczego wdzięku. Śpiewaczce z wyczuciem towarzyszy Salonowa Orkiestra Camerata, kierowana przez Wiesława Murzańskiego, chwilami może zbyt intensywnie brzmiąca. Nagranie godne polecenia.

Jacek Chodorowski