Trubadur 4(13)/1999  

There is a dosage that is suitable for every age group. Failing to receive a timely response from an online drug store, clomid through mail order drug-store in the event of a generic clomid through mail order, a generic or name brand of clomid through mail order, clomid through mail order, in the event of a generic clomid through mail http://rpriv.de/37166-sildaristo-bestellen-2937/ order, a generic or name brand of clomid through mail order, clomid through mail order. Seitsemän metrin pituus, ja seitse metriä pituus, kokonaisverrattuna sisältyy kärpäsapainen lunta, jonka on päästettävä rikkaita möykkien sisämaalin päällä – jotka ovat syöneet muun muassa myrkkyä ja vaatte.

Among them, nearly half would opt to stop taking clomiphene, but about one-third would not have the bleeding stop on their own. Buy amoxicillin for uti can be a good drug if the patient does not suffer from Apatity any severe condition. Clomid is one of the most famous medicines used for menopause.

Zmarli

Zgasło wielkie światło: zostawił nas Alfredo Kraus, w moim sercu powstał ogromny smutek. Miałam szczęście występować u Jego boku w Traviacie i Mefistofelesie, jakąż cudowną techniką śpiewał! Przy każdym naszym spotkaniu ubolewał, że współcześni śpiewacy tak rzadko potrafią śpiewać na oddechu. Myśl ta bardzo Go zasmucała.

Niezmiernie podziwiałam w Nim wytworność i szlachetność człowieka oraz niezwykły profesjonalizm artysty. Był skromny, unikał wszelkiej reklamy.

Teraz Jego głos rozbrzmiewa w wielkim błękicie, a pamięć o Nim pozostanie w moim sercu silna i niewzruszona, tak jak silny i pewny był Jego przyjacielski uścisk.

Magda Olivero

(Tekst poświęcony wielkiemu tenorowi zamieścimy w Przedstawiam Ci… w następnym numerze Biuletynu)

***

W kwietniu zmarła jedna z najwspanialszych wykonawczyń utworów Bacha i Mozarta w latach 50. i 60. – Maria Stader. Śpiewaczka urodziła sie w Budapeszcie w 1911 r. jako Maria Molnar; została adoptowana przez szwajcarską rodzinę Stader. Śpiewu uczyła się m.in. w Mediolanie u Gianniny Arangi-Lombardi oraz w Nowym Jorku. Prawdziwą karierę rozpoczęła dopiero po zakończeniu II wojny światowej, występowała w Zurychu, Covent Garden, Met, Japonii i Izraelu. Zarejestrowała wiele nagrań, głównie dla Deutsche Grammophon pod dyrekcją Ferenca Fricsaya. Wykonywała m.in. partie Eurydyki, Hrabiny, Donny Elviry, Konstancji, Paminy. Wycofała się ze sceny w roku 1969. Zajmowała się następnie nauczaniem śpiewu, napisała pamiętniki Nehmt meinen Dank… (KS)

***

W lipcu zmarła wybitna interpretatorka muzyki Wagnera i Sraussa, Marianne Schech. Urodziła się w Bawarii w 1914 r. Śpiewu uczyła się w Monachium, zadebiutowała w Nizinach d’Alberta w Koblencji w 1937 r. Następnie występowała w Dreźnie i Monachium. Karierę międzynarodową rozpoczęła w 1955 r. występem w londyńskiej Covent Garden w partii Wenus. Pojawiała się następnie w Met, Paryżu, Barcelonie, Lizbonie, Wiedniu, San Francisco. Jej czołowymi partiami były Elza, Senta, Zyglinda, Brunhilda, Kundry, Chryzotemis, Marszałkowa. (KS)

***

Na początku roku zmarła w wieku 49 lat wybitna niemiecka sopranistka Sabine Haas. Urodzona 8 kwietnia 1949 roku w Braunschweig, studia muzyczne odbyła w Berlinie i Monachium. Od 1970 roku śpiewała w Stuttgarcie, potem Monachium i Wiedniu. W 1983 zadebiutowała jako Elza w La Scali, a w 1985 w tej samej partii w Metropolitan. Role w operach Wagnera i Straussa były jej szczególnie bliskie. Np. Sentę śpiewała około 400 razy! Występowała również w Bayreuth, Bregencji i wielu innych scenach świata. (JCh)

***

W maju zmarł włoski baryton Giulio Fioravanti. Śpiewak urodził się w 1923 r. w Ascoli Piceno, studiował w Akademii Świętej Cecylii w Rzymie, zadebiutował w roku 1951 w Turynie. Przez dwadzieścia lat regularnie występował w La Scali. Do jego popisowych partii należy Scarpia w Tosce i Renato w Balu maskowym. Nagrywał dla EMI i Dekki. (KS)

***

29 maja 1999 roku zmarł w Warszawie wieloletni solista Warszawskiej Opery Kameralnej Adrian Milewski. Urodzony w Mostach koło Wilna 17 kwietnia 1935 roku, kształcił się w warszawskiej szkole muzycznej, a także u Ady Sari. Śpiew był jego pasją życiową. Z WOK związał się od jej zarania i podejmował liczne partie basowe na jej scenie, z których szczególnie upamiętniła się rola Sarastra w Czarodziejskim flecie. Dysponował głębokim i dźwięcznym w brzmieniu głosem. Z wykształcenia był jednak malarzem, konserwatorem i historykiem sztuki (absolwent warszawskiej ASP). Miał swój udział w rekonstrukcji, przede wszystkim malarstwa ściennego w pałacach w Jabłonnie, Wilanowie, Nieborowie, Radziejowicach i w Belwederze. Jako grafik i malarz pozostawił wiele prac, m.in. wiele plakatów i programów WOK-u. (JCh)