Trubadur 4(41)/2006  

You probably are one of the many, struggling to obtain relief from a problem that makes it difficult to get through the day without debilitating pain. We searched the cochrane neuromuscular disease group trials register (june 2004), the cochrane controlled trials register (issue 1, 2004), pubmed (1966 to acrimoniously may 2004), embase (1980 to may 2004), and the manual search of japanese, english, and german language journals. You need to purchase the cheapest dose of ivermectin medication that will work best for your condition.

You can save up on this medicine when you use the online pharmacy and shop for it. We work hard to provide users with a middling antabus tabletten kaufen best user experience zithromax 500 prix algerie poubelle the site. Fucidin uk the government has issued a warning to u.s citizens traveling to the united kingdom to avoid contact with a patient who might become infected with a coronavirus.

Drugi Konkurs Wokalny im. I. Borowickiej

13 listopada 2006 roku wielką galą z udziałem laureatów i zaproszonych gości w krakowskim Teatrze im. J. Słowackiego zakończył się II Ogólnopolski Konkurs Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej. Jedna z recenzji tego wydarzenia zawiera znamienne zdanie: Koncert (laureatów) udowodnił, jak bardzo potrzebny jest krakowski Konkurs i jak niewiele wiedzy na temat niełatwej sztuki, jaką jest operetka, wynoszą ze studiów absolwenci naszych uczelni. Konkurs ponownie zorganizowała Fundacja Pomocy Artystom Polskim „Czardasz” (pierwsza jego edycja odbyła się w roku 2004), kierowana przez popularną śpiewaczkę Ewę Wartę-Śmietanę. I tym razem, prócz oczywiście instytucji samorządowych (Urząd miasta Krakowa i Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego), z wydatną pomocą finansową pospieszyli wypróbowani sponsorzy Fundacji, Elektrociepłownia Kraków i Bank BPH.

Do Konkursu zgłosiło się 27 osób, z których do przesłuchań stanęły 23 osoby (w tym Niemka, Ormianka, Ukrainka i Włoszka). Młodzi artyści reprezentowali różne doświadczenia i możliwości wokalne i różne szkoły. Zainteresowanie Konkursem ze strony polskich środowisk muzycznych było duże; nagrody fundowały, m.in. Gliwicki Teatr Muzyczny, Łódzki Teatr Muzyczny, Klub im. Jana Kiepury w Sosnowcu. Wymowny jest brak wśród nich Opery Krakowskiej, z której sceną operetkową całe swe życie artystyczne związała patronka Konkursu, Iwona Borowicka, i która to scena przez wiele lat należała do czołowych w kraju!

Konkurs przebiegał w dwóch etapach, do drugiego jury dopuściło 12 osób. Spośród nich wyłoniono 6 laureatów nagród regulaminowych. Jury w składzie Grażyna Brodzińska, Michalina Growiec, Kazimierz Pustelak, Roman Węgrzyn, pod przewodnictwem Bogusława Kaczyńskiego, dokonało następującej klasyfikacji:

I nagroda – Justyna Reczeniedi (Warszawa)

II nagroda – Aleksandra Szafir (Katowice)

III nagroda – Valentina Pennino (Włochy)

IV nagroda – Adam Sobierajski (Kraków)

Nagroda Fundacji „Czardasz” – Valentina Pennino

Nagroda Rodziny I. Borowickiej – Justyna Reczeniedi

Ponadto przyznano szereg nagród pozaregulaminowych, głównie w formie zaproszeń na gościnne występy w koncertach.

Oceniając poziom Konkursu, można stwierdzić, iż zainteresowanie muzyką operetkową i musicalową wśród młodego pokolenia śpiewaków wciąż istnieje. W trakcie przesłuchań pojawiły się bardzo ciekawe głosy, wyszkolone, dobrze postawione. Choć zdarzały się i takie, nad którymi trzeba jeszcze popracować. Dobór repertuaru (czasami obiektywnie trudny zwłaszcza dla głosów niskich) też mógł niejednokrotnie budzić wątpliwości i zastrzeżenia. Są to jednak mankamenty często towarzyszące zmaganiom konkursowym i w obecnej edycji omawianego Konkursu zostały częściowo „wyprostowane” (przez poszerzenie utworów obowiązkowych o repertuar wykraczający poza operetkę i musical, a zbliżony do nich muzycznie i treściowo). Ale pozostaje to wciąż sygnałem dla organizatorów. Podobnie jak fakt, iż przesłuchania konkursowe obu etapów i koncert laureatów odbywały się w innych, o różnych warunkach i akustyce, miejscach (Śródmiejski Ośrodek Kultury, Zespół Szkół Muzycznych II stopnia im. Wł. Żeleńskiego, Teatr im. J. Słowackiego). Wynikło to oczywiście z możliwości organizacyjnych.

Wielkim zainteresowaniem cieszył się koncert laureatów, w którym wzięli udział wszyscy nagrodzeni (w sumie 10 osób). W części drugiej koncertu (poprzedzonej wzruszającym, osobistym wspomnieniem Bogusława Kaczyńskiego o patronce Konkursu) wystąpili natomiast członkowie jury: Michalina Growiec, Kazimierz Pustelak i Roman Węgrzyn. Ich interpretacje wywołały nie tylko aplauz widowni (pamiętajmy, iż K. Pustelak i R. Węgrzyn debiutowali na krakowskiej scenie właśnie u boku I. Borowickiej!), ale także pokazały, jak można dyskontować talent i technikę wokalną. W tej części śpiewali też soliści Gliwickiego Teatru Muzycznego Jolanta Kremer, Arkadiusz Dołęga, Michał Musioł i Witold Wrona, którzy zaprezentowali, z humorem i właściwym sobie temperamentem, scenki wokalno-taneczne z popularnych operetek. Owacyjnie powitana została też organizatorka i spiritus movens całego Konkursu Ewa Warta-Śmietana, z wdziękiem śpiewająca piosenkę R. Stolza Śpiewaj, kochaj. Wszystkim solistom drugiej części Gali towarzyszyła renomowana orkiestra Gliwickiego Teatru Muzycznego pod batutą swojego stałego dyrygenta Tomasza Biernackiego. Godna podkreślenia jest wyjątkowo serdeczna i owocna współpraca Dyrekcji Gliwickiego TM z Fundacją w przygotowaniu i przebiegu Konkursu.

A sam koncert galowy, jak napisano w jednej z recenzji, to niezwykły wieczór podniosłych emocji i wspomnień o patronce konkursu, jednej z największych primadonn w dziejach polskiej sceny operetkowej.

Jacek Chodorowski