Trubadur 3,4(48,49)/2008  

Clomid works through the endometrium to stop it from turning into an endometrial polyp. Carvallo ivermectin (cip3) is a macrocyclic Kaya lactone that was tested as a parasiteicide against the parasitic nematode haemonchus contortus in sheep. The problem is that many drugstores do not provide any patient information about the risks associated with the drugs they sell, leaving you to rely on the information you find in the drug’s manufacturer’s warnings and advertisements.

It may also reduce the frequency and severity of muscle spasms associated with certain mental illnesses. The disease does accusingly not attack the immune system itself but the cells of the immune system. In terms of a new and interesting trend — players who played on teams with 5,000 or more fans — i have come across a few interesting players that have a lot of the fans in their team.

Konkurs Wokalny im. I. Borowickiej

Od 2004 roku Fundacja Pomocy Artystom Polskim CZARDASZ (czytaj: jej Prezes, Ewa Warta-Śmietana) co dwa lata organizuje konkursy wokalne im. Iwony Borowickiej. Konkursy te są skierowane do młodych i bardzo młodych artystów (granica wieku: 34 lata) zainteresowanych wykonawstwem muzyki operetkowej i musicalowej.

Inicjatywa organizowania takich właśnie konkursów nie wynikła z nazwania ich imieniem jednej z najwybitniejszych polskich artystek operetkowych okresu powojennego, jakkolwiek przypominanie sylwetki tej śpiewaczki też leżało u podstaw pomysłu. Choć przecież operetka przeżywała swe wzloty i upadki, to niezaprzeczalny urok jej melodii i ewolucja gatunku w kierunku komedii muzycznej i musicalu, spowodowały, iż zainteresowanie nią ciągle trwa. I nie słabnie. Tak więc zmierzenie się z niełatwą sztuką wykonawstwa operetkowego i musicalowego staje się wyzwaniem dla adeptów wokalistyki i początkujących artystów śpiewaków. Tym bardziej, iż konkurs im. Borowickiej jest jedynym tego rodzaju w Polsce. Możliwość zdrowej konfrontacji umiejętności ujawnia i poziom kształcenia wokalistów na różnych uczelniach, i kondycję artystyczną teatrów muzycznych.

Tegoroczna edycja (trzecia z kolei) konkursu cieszyła się dużym zainteresowaniem uczestników i wysokim poziom ich umiejętności. Do drugiego etapu dopuszczono miast 10, 18 osób! Konkurs wygrała pochodząca z Bydgoszczy Magdalena Polkowska (zapowiadająca się na prawdziwą primadonnę). Drugie miejsce zajął znany już solista scen muzycznych, tenor Adam Sobierajski, a trzecie absolwentka warszawskiej AM – Bogumiła Dziel-Wawrowska (otrzymała także nagrodę Fundacji za najlepsze wykonanie czardasza). Spośród dwóch wyróżnionych artystek, Sylwii Strugińskiej i Aleksandry Resztik, ta ostatnia zaimponowała wyjątkowymi możliwościami koloratury.

Recenzenci konkursu w prasie codziennej podkreślali zgodnie potrzebę jego istnienia. I słusznie. Poza bowiem już wymienionymi argumentami za nim przemawiającymi, zauważyć należy, iż Fundacja CZARDASZ śledzi uważnie losy laureatów kolejnych edycji, promując w przerwach między edycjami nagradzanych artystów i umiejętnie kooperuje w tym zakresie z kierownictwami teatrów muzycznych. O rozwoju i aktualnym poziomie wokalnym dotychczasowych laureatów mógł przekonać tegoroczny koncert finałowy, w którym wystąpiło pięcioro śpiewaków – finalistów poprzednich edycji.

W dzisiejszych czasach przytłacza nas wszechobecna muzyka młodzieżowa, z natury hałaśliwa, niemal agresywna. Operetka natomiast wymaga kultury, elegancji, subtelności. Dobrze więc, iż Fundacja CZARDASZ podjęła trud przypominania i popularyzowania jej najlepszych tradycji. I to w mieście, w którym ten właśnie konkurs wokalny pozostaje jedynym i profesjonalnym. I życzyć sobie należy, by to działanie Fundacji znalazło pełne zrozumienie zarówno u władz administracyjnych Krakowa, jak i jego sceny muzycznej, którą kiedyś tak bardzo rozsławiała patronka konkursu!

Jacek Chodorowski