Trubadur 1(30)/2004 |
III Edycja Nagrody im. Andrzeja Hiolskiego
Jury w składzie:
Jacek Melchior (przewodniczący), Ewa Łętowska, Krystyna Szostek-Radkowa, Jerzy Marchwiński,
Tadeusz Strugała, Krzysztof Skwierczyński, Katarzyna Walkowska (sekretarz)
przyznało Nagrodę imienia Andrzeja Hiolskiego za sezon 2000/2001:
W kategorii Najlepsza rola żeńska: IWONIE HOSSIE
(za rolę Hanny w Strasznym dworze S. Moniuszki, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Warszawa)
W kategorii Najlepsza rola męska: ADAMOWI KRUSZEWSKIEMU
(za rolę Jagona w Otellu G. Verdiego, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Warszawa)
W kategorii Debiut operowy: ANNIE RADZIEJEWSKIEJ
(za rolę Rinalda w operze G. F. Händla, Warszawska Opera Kameralna, Warszawa)
W 2000 roku Fundacja „Opera” i Ogólnopolski Klub Miłośników Opery „Trubadur” ustanowiły Nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego. Przyznawana jest ona śpiewakom polskim za najwybitniejsze role operowe danego sezonu. W I edycji nominowanych było ośmioro śpiewaków. Nagrodę za sezon artystyczny 1998/1999 otrzymała Izabella Kłosińska za rolę Cio-Cio-San w spektaklu Madama Butterfly w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Jury postanowiło także uhonorować Annę Karasińską za rolę Julii w spektaklu Montecchi i Capuletti, przyznając jej Wyróżnienie Pamięci Haliny Słonickiej, wybitnej polskiej śpiewaczki, orędowniczki Nagrody im. Andrzeja Hiolskiego, zmarłej w lipcu 2000 roku.
W II edycji organizatorzy postanowili rozszerzyć formułę Nagrody. Nominacje można było nadsyłać w trzech kategoriach: najlepsza rola żeńska, najlepsza rola męska i debiut operowy sezonu 1999/2000. Do nagrody zostało nominowanych czternaścioro śpiewaków. Nagrodę imienia Andrzeja Hiolskiego za sezon artystyczny 1999/2000 w kategorii najlepsza rola żeńska jury przyznało Ewie Podleś, w kategorii najlepsza rola męska – Wojciechowi Drabowiczowi, a w kategorii debiut operowy – Annie Cymmerman.
Do Nagrody im. A. Hiolskiego za sezon 2000/2001 nominowani zostali:
W kategorii: Najlepsza rola Żeńska
Ewa Czermak, sopran, za rolę Leonory w Trubadurze G. Verdiego (Opera Dolnośląska we Wrocławiu)
Halina Fulara-Duda, sopran, za rolę Małgorzaty w Mefistofelesie A. Boita (Państwowa Opera w Bydgoszczy – Opera Nova)
Iwona Hossa, sopran, za rolę Hanny w Strasznym dworze S. Moniuszki (Teatr Wielki – Opera Narodowa)
Monika Swarowska, sopran, za rolę Lady Makbet w Makbecie G. Verdiego (Opera Krakowska)
Stefania Toczyska, mezzosopran, za rolę Cześnikowej w Strasznym dworze S. Moniuszki (Teatr Wielki – Opera Narodowa)
Izabela Turhan-Blaut, sopran, za rolę Małgosi w Jasiu i Małgosi E. Humperdincka (Opera na Zamku w Szczecinie)
W kategorii: Najlepsza rola męska
Andrzej Biegun, baryton, za rolę tytułową w Makbecie G. Verdiego (Opera Krakowska)
Jacek Greszta, bas, za rolę tytułową w Mefistofelesie A. Boita (Państwowa Opera w Bydgoszczy – Opera Nova)
Adam Kruszewski, baryton, za rolę Jagona w Otellu G. Verdiego (Teatr Wielki – Opera Narodowa)
W kategorii: Debiut operowy
Monika Baranowska, mezzosopran, za rolę Jasia w Jasiu i Małgosi E. Humperdincka (Opera na Zamku w Szczecinie)
Anna Radziejewska, mezzosopran, za rolę tytułową w Rinaldzie G. F. Händla (Warszawska Opera Kameralna)
(KW)