Trubadur 1(30)/2004  

III Edycja Nagrody im. Andrzeja Hiolskiego

Jury w składzie:

Jacek Melchior (przewodniczący), Ewa Łętowska, Krystyna Szostek-Radkowa, Jerzy Marchwiński,

Tadeusz Strugała, Krzysztof Skwierczyński, Katarzyna Walkowska (sekretarz)

przyznało Nagrodę imienia Andrzeja Hiolskiego za sezon 2000/2001:

W kategorii Najlepsza rola żeńska: IWONIE HOSSIE

(za rolę Hanny w Strasznym dworze S. Moniuszki, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Warszawa)

W kategorii Najlepsza rola męska: ADAMOWI KRUSZEWSKIEMU

(za rolę Jagona w Otellu G. Verdiego, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Warszawa)

W kategorii Debiut operowy: ANNIE RADZIEJEWSKIEJ

(za rolę Rinalda w operze G. F. Händla, Warszawska Opera Kameralna, Warszawa)

W 2000 roku Fundacja „Opera” i Ogólnopolski Klub Miłośników Opery „Trubadur” ustanowiły Nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego. Przyznawana jest ona śpiewakom polskim za najwybitniejsze role operowe danego sezonu. W I edycji nominowanych było ośmioro śpiewaków. Nagrodę za sezon artystyczny 1998/1999 otrzymała Izabella Kłosińska za rolę Cio-Cio-San w spektaklu Madama Butterfly w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Jury postanowiło także uhonorować Annę Karasińską za rolę Julii w spektaklu Montecchi i Capuletti, przyznając jej Wyróżnienie Pamięci Haliny Słonickiej, wybitnej polskiej śpiewaczki, orędowniczki Nagrody im. Andrzeja Hiolskiego, zmarłej w lipcu 2000 roku.

W II edycji organizatorzy postanowili rozszerzyć formułę Nagrody. Nominacje można było nadsyłać w trzech kategoriach: najlepsza rola żeńska, najlepsza rola męska i debiut operowy sezonu 1999/2000. Do nagrody zostało nominowanych czternaścioro śpiewaków. Nagrodę imienia Andrzeja Hiolskiego za sezon artystyczny 1999/2000 w kategorii najlepsza rola żeńska jury przyznało Ewie Podleś, w kategorii najlepsza rola męska – Wojciechowi Drabowiczowi, a w kategorii debiut operowy – Annie Cymmerman.

Do Nagrody im. A. Hiolskiego za sezon 2000/2001 nominowani zostali:

W kategorii: Najlepsza rola Żeńska

Ewa Czermak, sopran, za rolę Leonory w Trubadurze G. Verdiego (Opera Dolnośląska we Wrocławiu)

Halina Fulara-Duda, sopran, za rolę Małgorzaty w Mefistofelesie A. Boita (Państwowa Opera w Bydgoszczy – Opera Nova)

Iwona Hossa, sopran, za rolę Hanny w Strasznym dworze S. Moniuszki (Teatr Wielki – Opera Narodowa)

Monika Swarowska, sopran, za rolę Lady Makbet w Makbecie G. Verdiego (Opera Krakowska)

Stefania Toczyska, mezzosopran, za rolę Cześnikowej w Strasznym dworze S. Moniuszki (Teatr Wielki – Opera Narodowa)

Izabela Turhan-Blaut, sopran, za rolę Małgosi w Jasiu i Małgosi E. Humperdincka (Opera na Zamku w Szczecinie)

W kategorii: Najlepsza rola męska

Andrzej Biegun, baryton, za rolę tytułową w Makbecie G. Verdiego (Opera Krakowska)

Jacek Greszta, bas, za rolę tytułową w Mefistofelesie A. Boita (Państwowa Opera w Bydgoszczy – Opera Nova)

Adam Kruszewski, baryton, za rolę Jagona w Otellu G. Verdiego (Teatr Wielki – Opera Narodowa)

W kategorii: Debiut operowy

Monika Baranowska, mezzosopran, za rolę Jasia w Jasiu i Małgosi E. Humperdincka (Opera na Zamku w Szczecinie)

Anna Radziejewska, mezzosopran, za rolę tytułową w Rinaldzie G. F. Händla (Warszawska Opera Kameralna)

(KW)