Trubadur 3,4(48,49)/2008  

Konkurs Wokalny im. I. Borowickiej

Od 2004 roku Fundacja Pomocy Artystom Polskim CZARDASZ (czytaj: jej Prezes, Ewa Warta-Śmietana) co dwa lata organizuje konkursy wokalne im. Iwony Borowickiej. Konkursy te są skierowane do młodych i bardzo młodych artystów (granica wieku: 34 lata) zainteresowanych wykonawstwem muzyki operetkowej i musicalowej.

Inicjatywa organizowania takich właśnie konkursów nie wynikła z nazwania ich imieniem jednej z najwybitniejszych polskich artystek operetkowych okresu powojennego, jakkolwiek przypominanie sylwetki tej śpiewaczki też leżało u podstaw pomysłu. Choć przecież operetka przeżywała swe wzloty i upadki, to niezaprzeczalny urok jej melodii i ewolucja gatunku w kierunku komedii muzycznej i musicalu, spowodowały, iż zainteresowanie nią ciągle trwa. I nie słabnie. Tak więc zmierzenie się z niełatwą sztuką wykonawstwa operetkowego i musicalowego staje się wyzwaniem dla adeptów wokalistyki i początkujących artystów śpiewaków. Tym bardziej, iż konkurs im. Borowickiej jest jedynym tego rodzaju w Polsce. Możliwość zdrowej konfrontacji umiejętności ujawnia i poziom kształcenia wokalistów na różnych uczelniach, i kondycję artystyczną teatrów muzycznych.

Tegoroczna edycja (trzecia z kolei) konkursu cieszyła się dużym zainteresowaniem uczestników i wysokim poziom ich umiejętności. Do drugiego etapu dopuszczono miast 10, 18 osób! Konkurs wygrała pochodząca z Bydgoszczy Magdalena Polkowska (zapowiadająca się na prawdziwą primadonnę). Drugie miejsce zajął znany już solista scen muzycznych, tenor Adam Sobierajski, a trzecie absolwentka warszawskiej AM – Bogumiła Dziel-Wawrowska (otrzymała także nagrodę Fundacji za najlepsze wykonanie czardasza). Spośród dwóch wyróżnionych artystek, Sylwii Strugińskiej i Aleksandry Resztik, ta ostatnia zaimponowała wyjątkowymi możliwościami koloratury.

Recenzenci konkursu w prasie codziennej podkreślali zgodnie potrzebę jego istnienia. I słusznie. Poza bowiem już wymienionymi argumentami za nim przemawiającymi, zauważyć należy, iż Fundacja CZARDASZ śledzi uważnie losy laureatów kolejnych edycji, promując w przerwach między edycjami nagradzanych artystów i umiejętnie kooperuje w tym zakresie z kierownictwami teatrów muzycznych. O rozwoju i aktualnym poziomie wokalnym dotychczasowych laureatów mógł przekonać tegoroczny koncert finałowy, w którym wystąpiło pięcioro śpiewaków – finalistów poprzednich edycji.

W dzisiejszych czasach przytłacza nas wszechobecna muzyka młodzieżowa, z natury hałaśliwa, niemal agresywna. Operetka natomiast wymaga kultury, elegancji, subtelności. Dobrze więc, iż Fundacja CZARDASZ podjęła trud przypominania i popularyzowania jej najlepszych tradycji. I to w mieście, w którym ten właśnie konkurs wokalny pozostaje jedynym i profesjonalnym. I życzyć sobie należy, by to działanie Fundacji znalazło pełne zrozumienie zarówno u władz administracyjnych Krakowa, jak i jego sceny muzycznej, którą kiedyś tak bardzo rozsławiała patronka konkursu!

Jacek Chodorowski