Nagroda im. A. Hiolskiego – III i IV edycja
W III edycji Nagrody im. Andrzeja Hiolskiego nominowani zostali:
Kategoria najlepsza rola żeńska w sezonie 2000/2001:
- Ewa Czermak, sopran, rola Leonory w Trubadurze G. Verdiego (Opera Dolnośląska we Wrocławiu)
- Halina Fulara-Duda, sopran, rola Małgorzaty w Mefistofelesie A. Boito (Państwowa Opera w Bydgoszczy – Opera Nova)
- Iwona Hossa, sopran, rola Hanny w Strasznym dworze S. Moniuszki (Teatr Wielki – Opera Narodowa)
- Monika Swarowska, sopran, rola Lady Macbeth w Makbecie G. Verdiego (Opera Krakowska)
- Stefania Toczyska, mezzosopran, rola Cześnikowej w Strasznym dworze S. Moniuszki (Teatr Wielki – Opera Narodowa)
- Izabela Turhan-Blaut, sopran, rola Małgosi w Jasiu i Małgosi E. Humperdincka (Opera na Zamku w Szczecinie)
Kategoria najlepsza rola męska w sezonie 2000/2001:
- Andrzej Biegun, baryton, rola tytułowa w Makbecie G. Verdiego (Opera Krakowska)
- Jacek Greszta, bas, rola tytułowa w Mefistofelesie A. Boito (Państwowa Opera w Bydgoszczy – Opera Nova)
- Adam Kruszewski, baryton, rola Jagona w Otellu G. Verdiego (Teatr Wielki – Opera Narodowa)
- Maciej Krzysztyniak, baryton, rola tytułowa w Rigoletto G. Verdiego (Opera Dolnośląska we Wrocławiu)
Kategoria najlepszy debiut operowy w sezonie 2000/2001:
- Monika Baranowska, mezzosopran, za rolę Jasia w Jasiu i Małgosi E. Humperdincka (Opera na Zamku w Szczecinie)
- Anna Radziejewska, mezzosopran, za rolę tytułową w Rinaldo G. F. Haendla (Warszawska Opera Kameralna)
Jury w składzie: Jacek Melchior (przewodniczący), Ewa Łętowska, Krystyna Szostek-Radkowa, Jerzy Marchwiński, Tadeusz Strugała, Krzysztof Skwierczyński, Katarzyna Walkowska (sekretarz) przyznało Nagrodę imienia Andrzeja Hiolskiego za sezon 2000/2001:
– w kategorii: najlepsza rola żeńska – Iwonie Hossie,
– w kategorii: najlepsza rola męska – Adamowi Kruszewskiemu,
– w kategorii: debiut operowy – Annie Radziejewskiej.
W IV edycji Nagrody im. Andrzeja Hiolskiego nominowani zostali:
Kategoria najlepsza rola żeńska w sezonie 2001/2002:
- Agnieszka Maciejewska, sopran, za rolę Amelii w Balu maskowym G. Verdiego (Opera na Zamku w Szczecinie)
- Olga Pasiecznik, sopran, za rolę Melizandy w Peleasie i Melizandzie C. Debussy’ego (Teatr Wielki-Opera Narodowa)
- Małgorzata Ratajczak, mezzosopran, za rolę Azuceny w Trubadurze G. Verdiego (Opera Nova w Bydgoszczy)
- Joanna Woś, sopran, za rolę Elwiry w Purytanach V. Belliniego (Teatr Wielki w Łodzi)
- Bożena Zawiślak-Dolny, mezzosopran, za rolę Czarownicy w Jasiu i Małgosi E. Humperdincka (Opera Krakowska)
- Maria Zientek, sopran, za rolę Wenus w Tannhäuserze R. Wagnera (Opera Śląska w Bytomiu)
Kategoria najlepsza rola męska w sezonie 2001/2002:
- Przemysław Firek, bas, za rolę Zbigniewa w Strasznym dworze S. Moniuszki (Opera Krakowska)
- Tomasz Kuk, tenor, za rolę Stefana w Strasznym dworze S. Moniuszki (Opera Krakowska)
- Mariusz Kwiecień, baryton, za rolę tytułową w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego (Teatr Wielki – Opera Narodowa)
- Zbigniew Macias, baryton, za rolę tytułową w Falstaffie G. Verdiego (Teatr Wielki w Łodzi)
- Janusz Ratajczak, tenor, za rolę Manrica w Trubadurze G. Verdiego (Opera Nova w Bydgoszczy)
- Mikołaj Zalasiński, baryton, za rolę hrabiego Anckarströma w Balu maskowym G. Verdiego (Opera na Zamku w Szczecinie)
Kategoria najlepszy debiut operowy w sezonie 2001/2002:
- Magdalena Barylak, mezzosopran, za rolę Matki w Jasiu i Małgosi E. Humperdincka (Opera Krakowska)
- Joanna Horodko, sopran, za rolę Nannetty w Falstaffie G. Verdiego (Teatr Wielki w Łodzi)
- Rafał Siwek, bas, za rolę Griemina w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego (Teatr Wielki – Opera Narodowa)
- Adam Szerszeń, baryton, za rolę tytułową w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego (Opera Śląska w Bytomiu)
- Marta Wyłomańska, sopran, za rolę Tatiany w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego (Warszawska Opera Kameralna)
Jury w składzie: Jacek Melchior (przewodniczący), Ewa Łętowska, Krystyna Szostek-Radkowa, Jerzy Marchwiński, Tadeusz Strugała, Krzysztof Skwierczyński, Katarzyna Walkowska (sekretarz) przyznało Nagrodę imienia Andrzeja Hiolskiego:
– w kategorii: najlepsza rola żeńska – Oldze Pasiecznik (Oświadczenie Jerzego Marchwińskiego)
– w kategorii: najlepsza rola męska – Mariuszowi Kwietniowi
– w kategorii: debiut operowy – Marcie Wyłomańskiej
Nagrody za najlepszą rolę żeńską i debiut operowy zostaną wręczone 22 października 2004 w Warszawskiej Operze Kameralnej po spektaklu Rinalda G.F. Haendla.