Statut
OKMO "TRUBADUR" pod patronatem II pr. PR
Celem klubu jest:
- Praca nad rozwojem życia muzycznego w RP przez kształtowanie i kultywowanie wartości kultury i sztuki muzycznej.
- Kształtowanie świadomości estetycznej i artystycznej członków Klubu.
- Popieranie i stwarzanie warunków dla rozwoju artystycznego ruchu operowego, jako jednej z dziedzin sztuki.
- Sprawowanie opieki nad różnorodnymi formami działalności amatorskiego ruchu operowego w RP.
- Rozwijanie uzdolnień twórczych i pogłębianie zamiłowania do sztuki operowej przez uczestniczenie w działalności artystycznej, wychowawczej i oświatowej.
- Rozwijanie aktywności kulturalnej i artystycznej, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży.
- Deklaracja członowska – po wydrukowaniu, wypełnieniu i podpisaniu prosimy przesłać deklarację na adres siedziby Klubu.
Pełny tekst statutu
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę: „Ogólnopolski Klub Miłośników Opery „TRUBADUR” pod patronatem II programu PR”, zwane w dalszej części Statutu „Klubem”.
§ 2
Terenem działania Klubu jest obszar RP, a jego siedzibą jest miasto Warszawa.
§ 3
Klub jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, działającym na podstawie obowiązującego prawa o stowarzyszeniach i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
§ 4
Klub może być członkiem krajowych i zagranicznych stowarzyszeń o takim samym lub podobnym profilu działania.
§ 5
Klub ma prawo używania pieczęci i oznak zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 6
Klub opiera swą działalność na pracy społecznej ogółu członków.
Rozdział II
Cele i środki działania.
§ 7
Celem Klubu jest:
- Praca nad rozwojem życia muzycznego w RP przez kształtowanie i kultywowanie wartości kultury i sztuki muzycznej.
- Kształtowanie świadomości estetycznej i artystycznej członków Klubu.
- Popieranie i stwarzanie warunków dla rozwoju artystycznego ruchu operowego, jako jednej z dziedzin sztuki.
- Sprawowanie opieki nad różnorodnymi formami działalności amatorskiego ruchu operowego w RP.
- Rozwijanie uzdolnień twórczych i pogłębianie zamiłowania do sztuki operowej przez uczestniczenie w działalności artystycznej, wychowawczej i oświatowej.
- Rozwijanie aktywności kulturalnej i artystycznej, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży.
§ 8
Klub realizuje swoje cele poprzez:
- Współdziałanie z właściwymi instytucjami państwowymi, młodzieżowymi i społecznymi, ruchem zawodowym i środowiskami twórczymi.
- Organizowanie kongresów, sympozjów, konkursów, odczytów, dyskusji, koncertów, itp.
- Prowadzenie działalności szkoleniowej, organizowanie narad, konferencji, dyskusji, seminariów.
- Organizowanie imprez artystycznych – festiwali, konkursów, przeglądów itp.
- Inicjowanie i popieranie amatorskiej twórczości artystycznej z dziedziny opery.
- Inicjowanie i prowadzenie zgodnie z obowiązującymi przepisami działalności wydawniczej ze szczególnym uwzględnieniem wydawnictw z dziedziny opery i kultury życia codziennego.
- Rozwijanie i wykorzystywanie fachowej informacji i dokumentacji w dziedzinie ruchu operowego.
- Współpracę z innymi organizacjami kulturalnymi w kraju i za granicą.
- Upowszechnienie opery drogą propagowania jej walorów za pomocą radia, telewizji i innych form propagandowych.
- Tworzenie ośrodków upowszechniania kultury operowej na zasadach określonych w odrębnych przepisach oraz po uzyskaniu zezwolenia właściwych władz.
- Klub może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach prawa.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§9
Członkowie dzielą się na:
- Zwyczajnych
- Wspierających
- Honorowych
§10
- Członkiem zwyczajnym może być obywatel polski posiadający pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiony praw publicznych, który pragnie wnieść swój wkład pracy społecznej w urzeczywistnienie celów Klubu i złoży pisemną deklarację o przystąpieniu do Klubu.
- Członkiem zwyczajnym może być cudzoziemiec mający miejsce zamieszkania na terytorium RP lub nie mający miejsca zamieszkania na terytorium RP.
§ 11
Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, która dla poparcia działalności Klubu zadeklaruje uiszczanie stałej składki.
§ 12
Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która położyła wybitne zasługi dla Klubu i realizacji jego celów.
§ 13
- Przyjmowanie i skreślanie z listy członków Klubu, za wyjątkiem członków honorowych następuje na podstawie uchwały Zarządu.
- Nadanie godności członka honorowego następuje na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia – na wniosek Zarządu.
§ 14
- Członkowie zwyczajni i honorowi mają prawo do:
- czynnego i biernego wyboru do władz Klubu;
- zgłaszania wniosków dotyczących działalności Klubu;
- udziału w zebraniach, konferencjach, seminariach, kursach i imprezach artystycznych organizowanych przez Zarząd;
- korzystanie z urządzeń oraz pomocy Klubu.
- Członkom wspierającym przysługują uprawnienia wymienione w ust. 1 pkt. 2, 3, 4.
§ 15
Członkowie Klubu są obowiązani do:
- przestrzegania postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz Klubu;
- aktywnego udziału w realizacji celów statutowych;
- przestrzegania norm współżycia społecznego i organizacyjnego;
- regularnego opłacania składek członkowskich w wysokości ustalonej przez Walne Zgromadzenie.
§ 16
- Członkostwo wygasa przez:
- dobrowolne wystąpienie z Klubu zgłoszone na piśmie;
- skreślenie z listy członków z powodu niepłacenia składek członkowskich przez okres 6 miesięcy;
- wykluczenie prawomocnym orzeczeniem Sądu Koleżeńskiego;
- skazanie prawomocnym wyrokiem Sądu na karę dodatkową utraty praw publicznych, bądź za czyn popełniony z niskich pobudek;
- śmierć członka lub utratę osobowości prawnej.
- Od uchwały Zarządu o skreśleniu przysługuje członkowi prawo odwołania się w terminie 30 dni od daty pisemnego powiadomienia do Walnego Zgromadzenia, którego uchwała jest ostateczna.
Rozdział IV
Władze Klubu
§ 17
Władzami Klubu są:
- Walne Zgromadzenie Klubu
- Zarząd
- Komisja Rewizyjna
- Sąd Koleżeński
§ 18
Władze wszystkich szczebli organizacyjnych funkcjonują według następujących zasad:
- kadencja władz trwa cztery lata;
- uchwały władz podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby osób uprawnionych do głosowania;
- o sposobie głosowania na Walnym Zjeździe lub Zgromadzeniu decyduje każdorazowo Walne Zgromadzenie;
- w wypadku ustąpienia członka władz, władzom tym przysługuje prawo kooptacji spośród zastępców członków w kolejności głosów uzyskanych w wyborach.
§ 19
- Najwyższą władzą Klubu jest Walne Zgromadzenie Klubu.
- Walne Zgromadzenie Klubu może mieć charakter zwyczajny lub nadzwyczajny i jest zwoływane przez Zarząd.
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie Sprawozdawcze odbywa się co 2 lata.
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie jest prawomocne przy obecności 1/2 członków zwyczajnych.
- W przypadku nieobecności wymaganej liczby członków, Zarząd zwołuje Zwyczajne Walne Zgromadzenie w późniejszym terminie. Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwołane w drugim terminie jest prawomocne przy obecności 1/3 członków zwyczajnych.
§ 20
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Klubu należy:
- uchwalanie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej Klubu;
- rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego;
- udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej;
- wybór członków Zarządu w liczbie 5 osób (liczba nieparzysta), Komisji Rewizyjnej w liczbie 3 osób oraz Sądu Koleżeńskiego w liczbie 3 osób, zastępców członków wszystkich władz w liczbie nie większej niż 1/3 osób wybieranych do władz;
- uchwalanie regulaminu obrad Walnego Zgromadzenia, ordynacji wyborczych, regulaminów Komisji Rewizyjnej, Sądu Koleżeńskiego oraz statutu ośrodków upowszechniania kultury muzycznej;
- uchwalanie wysokości wpisowego oraz składek członkowskich;
- podejmowanie uchwał o przystąpieniu do stowarzyszeń krajowych i zagranicznych;
- nadawanie i pozbawianie członkostwa honorowego na wniosek Zarządu;
- podejmowanie uchwał o zmianie statutu;
- podjęcie uchwały o rozwiązaniu Klubu.
§ 21
- W Walnym Zgromadzeniu Klubu z głosem stanowiącym biorą udział wszyscy członkowie zwyczajni i honorowi.
- W Walnym Zgromadzeniu z głosem doradczym mogą brać udział:
- członkowie wspierający;
- członkowie ustępujących władz;
- zaproszeni goście.
§ 22
- O terminie, miejscu i porządku Walnego Zgromadzenia Zarząd zawiadamia co najmniej na 28 dni przed Walnym Zgromadzeniem.
- Jeżeli przedmiotem Walnego Zgromadzenia ma być zmiania statutu Zarząd przesyła, oprócz zawiadomienia, projekt zmian statutu.
§ 23
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Klubu może być zwołane z inicjatywy Zarządu lub Komisji Rewizyjnej, lub na wniosek co najmniej 10 członków Klubu.
- Wniosek o zwołanie nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia winien być zgłoszony na piśmie wraz z podaniem spraw, które mają być przedmiotem obrad.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenia Klubu jest zwoływane przez zarząd w terminie trzech miesięcy od daty zgłoszenia wniosku i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 24
Do kompetencji Zarządu należy:
- reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imieniu;
- kierowanie działalnością Klubu zgodnie z postanowieniami statutu, wytycznymi i uchwałami Walnego Zgromadzenia;
- uchwalanie okresowych planów działalności merytorycznej, preliminarza i budżetu;
- zatwierdzanie bilansu;
- uchwalanie regulaminów wewnętrznych;
- zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu;
- składanie Walnemu Zgromadzeniu sprawozdań z realizacji programu działania i uchwał poprzedniego Walnego Zgromadzenia;
- występowanie z wnioskami do Walnego Zgromadzenia o nadanie lub pozbawienie członkostwa honorowego;
- wybór spośród siebie członków Prezydium w liczbie 3 osób i ich odwoływanie;
- ustalanie wytycznych i przyjmowanie sprawozdań z pracy Prezydium;
- powoływanie swoich rad i Komisji;
- zatwierdzanie uchwał Prezydium Zarządu.
§ 25
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- W posiedzeniu Zarządu mogą brać udział z głosem doradczym przedstawiciele Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego.
§ 26
- Prezydium Zarządu winno ukonstytuować się bezpośrednio po dokonaniu wyboru.
- W skład Prezydium wchodzi prezes, sekretarz i skarbnik.
- Na żądanie większości członków Zarządu wybór Prezydium odbywa się w głosowaniu tajnym.
§ 27
- Prezydium Zarządu jest organem wykonawczym Zarządu i kieruje bieżącą działalnością Klubu w okresie między posiedzeniami Zarządu, zgodnie z regulaminem działalności Prezydium, uchwalonym przez Zarząd.
- Posiedzenia Prezydium odbywają się w miarę potrzeb, nie mniej jednak niż 5 razy w roku.
- W posiedzeniach Prezydium Zarządu z głosem doradczym mogą uczestniczyć przedstawiciele Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego.
§ 28
Do zakresu działania Prezydium Zarządu należy:
- kierowanie bieżącą działalnością Klubu;
- opracowywanie projektów planów działalności i budżetu Klubu;
- inicjowanie i prowadzenie innych prac wynikających z postanowień statutu.
§ 29
Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, spośród których wybiera przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
§ 30
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- badanie całokształtu działalności statutowej Klubu; kontrola powinna być dokonywana przed każdym Walnym Zgromadzeniem, nie rzadziej jednak, niż raz na rok;
- kontrola prawidłowości prowadzenia spraw finansowych Klubu oraz realizacja składek członkowskich;
- stawianie Zarządowi wniosków dotyczących zatwierdzania bilansów rocznych, po zbadaniu każdego roku całokształtu gospodarki finansowej Klubu;s
- prawdzanie zgodności wydatków z przeznaczeniem funduszów, z których wydatki zostały dokonane, oraz badanie dokonanych wydatków pod względem ich celowości, rzetelności i gospodarności;
- inicjowanie i prowadzenie innych spraw wynikających z postanowień statutu.
§ 31
Komisja Rewizyjna ma prawo występowania do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądania wyjaśnień.
§ 32
Sąd Koleżeński składa się z 3 członków, spośród których wybiera przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
§ 33
Do kompetencji Sądu Koleżeńskiego należy rozpatrywanie i rozstrzyganie spraw członków Klubu i Władz Klubu, dotyczących nieprzestrzegania statutu, regulaminów i uchwał Władz Klubu, naruszenia zasad współżycia organizacyjnego, oraz sporów powstałych na tle działalności Klubu.
§ 34
- Sąd Koleżeński może orzekać następujące kary:
- upomnienie;
- zawieszenie w prawach członka Klubu na okres od 1 m-ca do 12 miesięcy;
- wykluczenie z Klubu.
- Od orzeczeń Sądu Koleżeńskiego wydanych w pierwszej instancji przysługuje odwołanie w terminie 30 dni od dnia otrzymania orzeczenia.
- Odwołania od orzeczeń Sądu Koleżeńskiego wydanych w pierwszej instancji rozpatruje Sąd Koleżeński w zmienionym składzie.
- Orzeczenia wydane przez Sąd Koleżeński w drugiej instancji są ostateczne.
Rozdział V
Majątek Stowarzyszenia
§ 35
Majątek Klubu stanowią nieruchomości, mienie ruchome i fundusze.
§ 36
Na fundusze Klubu składają się:
- wpływy z wpisowego i składek członkowskich;
- wpływy z działalności statutowej;
- dotacje, zapisy i darowizny.
§ 37
Zasady prowadzenia gospodarki finansowej Klubu ustala Zarząd.
§ 38
- Oświadczenia w sprawach majątkowych Klubu składają dwie osoby: Prezes Zarządu i Skarbnik.
- Do ważności pism i dokumentów wymagane są dwa podpisy: Prezesa oraz Sekretarza Zarządu.
§ 39
Wszelkie postanowienia władz Klubu zmierzające do uszczuplenia majątku Klubu wymagają zgody władzy rejestracyjnej.
Rozdział VI
Zmiana Statutu i rozwiązanie się Klubu
§ 40
Uchwały w sprawie zmiany statutu oraz rozwiązania się Klubu podejmuje Walne Zgromadzenie Klubu większością 2/3 głosów członków. Zmiany statutowe stają się prawomocne po zatwierdzeniu ich przez władzę rejestracyjną.
§ 41
- W razie podjęcia przez Walne Zgromadzenie uchwały o rozwiązaniu Klubu, Walne Zgromadzenie zadecyduje o przeznaczeniu majątku Klubu i powoła komisję likwidacyjną.
- Uchwała Walnego Zgromadzenia o przeznaczeniu majątku Klubu wymaga zatwierdzenia przez władzę rejestracyjną.