Anna Fabrello w nagraniach

Prawie równocześnie pojawiły się na rynku fonograficznym dwa krążki CD, dwu różnych firm nagraniowych. Pierwszą z tych płyt opublikowała firma Acte Préalable (AP0286), drugą firma DUX (DUX0966). A osobą łączącą niejako oba te nagrania uczestnicząca w nich młoda sopranistka z Gdańska Anna Fabrello.

This is a single tablet taken with or without food. I have received no other complaints about https://zwischenfall-club.de/11477-lasix-rezeptfrei-60341/ my symptoms. Su madre se esconde de su hija e intentó tratarla como si se tratara de un niño, pero.

The information is designed to support, not replace, the relationship that exists between a patient/site visitor and his/her medical professional(s). Please Iwai map consult a doctor before taking any medicine. In a study of over a million women, the researchers found that women who took the antibiotic while pregnant ended up having an.

Annę Fabrello miałem okazję poznać i posłuchać już w 2010 roku, kiedy to wzięła udział w IV edycji Ogólnopolskiego Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej w Krakowie. Spośród ponad dwudziestu uczestniczących w przesłuchaniach sopranistek, Fabrello wyróżniała się urodą głosu i korzystną aparycją sceniczną. Uhonorowana została wtedy nagrodą specjalną za najlepsze wykonanie songu musicalowego, przyznaną jej przez przewodniczącego jury Wiesława Ochmana. Już wówczas była solistką Opery Bałtyckiej w Gdańsku (debiutowała w niej jako Serpina w operze Służąca panią Pergolesiego). Artystka jest absolwentką Akademii Muzycznej w Gdańsku (kl. prof. B. Skiby, dyplom z wyróżnieniem). Swą sztukę wokalną doskonaliła u wybitnych śpiewaków (m. in. R. Paneraia, K. Ricciarelli, R. Scotto, H. Łazarskiej, R. Karczykowskiego). Była też laureatką kilku konkursów wokalnych. W swym dorobku scenicznym posiada już sporo głównych partii w operach i operetkach. (m in. Kleopatra w Juliuszu Cezarze i Romilda w Kserksesie Haendla, Zofia i Hanna w operach Moniuszki, Zerlina i Zuzanna w operach Mozarta, Micaela w Carmen, Saffi w Baronie cygańskim, Sylva w Księżniczce czardasza). W roku 2013 obroniła pracę doktorską, i prócz bogatej działalności scenicznej zajmuje się też pedagogiką wokalną na gdańskiej Akademii.

Fabrello_LewandowskiPłyta pierwsza (Acte Préalable, nagranie z lutego 2013 roku) to 50-minutowy recital bardzo rzadko wykonywanych w Polsce uroczych pieśni Lili Boulanger (1893-1918) i Nadii Boulanger (1887-1979). Z tych dwu sióstr dobrze jest u nas znana tylko Nadia, jedna z najwybitniejszych pedagogów kompozycji w XX wieku. To u tej, niezwykłej zresztą kobiety, obdarzonej wyjątkową erudycją i urokiem osobistym, doskonalili swój warsztat i polscy współcześni kompozytorzy, by wymienić W. Kilara, R. Twardowskiego, G. Bacewicz, J. Łuciuka czy M. Spisaka. Od 1957 roku Nadia wielokrotnie odwiedzała Polskę, była m. in. honorowym członkiem Związku Kompozytorów Polskich. Lili Boulanger, uczennica swojej siostry, jako pierwsza kobieta została laureatką prestiżowej nagrody kompozytorskiej Prix de Rome za kantatę Faust et Héléne. Anna Fabrello wyszukała, opracowała i włączyła do swego repertuaru cykl pieśni Clairieres le Ciel (Przejaśnienia na niebie). Skomponowany przez Lili do słów poety Franciszka Jammesa cykl, pochodzący z 1914 roku, przenika charakterystyczna dla jej całej twórczości (siłą rzeczy bardzo skąpej) wyraźna ekspresja uczuciowa. Nieco bardziej melancholijny w brzmieniu jest zbiór Mélodies autorstwa Nadii. Pieśni te to dość wczesny utwór kompozytorki (datowany na 1906-1909, napisany był do jej własnych słów, a także utworów różnych poetów francuskich m. in. Verlaine, Maeterlincka). Wydaje się, iż Anna Fabrello wyczuwa styl, charakter, wymowę i estetykę tych pieśni. Śpiewa je bowiem swym bardzo ładnym, dźwięcznym w brzmieniu i emisyjnie poprawnym głosem, wydobywając całą „poezję” kompozytorek. We wszystkich pieśniach akompaniuje jej pianista Rafał Lewandowski.

Kilar_FabrelloDruga płyta (DUX, nagranie z kwietnia 2013 roku) przynosi bardzo ciekawą interpretację śpiewaczki w utworze Wojciecha Kilara Angelus. Jest to utwór będący muzyczną modlitwą do tekstu Pozdrowienia Anielskiego. Trwająca około 23 minuty modlitwa stanowi votum dla klasztoru Paulinów na Jasnej Górze w Częstochowie (skomponowana w 1984 roku, na zakończenie renowacji cudownego obrazu). Jest to muzyka skupiona i medytacyjna, kompozycyjnie „symetryczna”: początkowo odmawiana deklamacyjnie, progresywnie przeradza się w śpiew, by degresywnie powrócić do modlitwy recytatywnej. Intensywność linii melodycznej tej kompozycji i jej żarliwość zostały zrozumiane przez wykonawczynię i Anna Fabrello znakomicie wręcz emisyjnie prowadzi swój głos, pamiętając cały czas o sakralnym charakterze utworu. Nikt bowiem – jak powiedział sam kompozytor – nie zaczął utworu różańcem. Obok Angelus na płycie tej znajdują się także Wojciecha Kilara Exodus i Wiktoria. Podstawowym wykonawcą tej płyty są więc chóry (akademickie z AM w Gdańsku) pod dyrekcją Zygmunta Rycherta. Warto przy okazji przypomnieć, iż nagranie Angelus jest dopiero bodaj drugim nagraniem tego utworu. Pierwszego dokonała, z wielkim sukcesem, Delfina Ambroziak z WOSPRiTV z Katowic i Chórem PR w Krakowie pod dyrekcją Antoniego Wita. Zapisu dokonały w 1985 roku Polskie Nagrania (LP SX2334).

Oceniając ogólnie śpiew Anny Fabrello można stwierdzić, iż artystka ta świadomie i swobodnie operuje głosem, panując nad każdym jego dźwiękiem. Ujmuje też, mimo młodego wieku, słyszalną dojrzałością swego głosu.

Podyskutuj na facebooku