Biuletyn 3(8)/1998  

I have never taken anything for my dog in his life, except for his flea medicine, because it has been very expensive. Helminths are tiny organisms found in the body that live in and can cause severe infections Porto Feliz xenical preisvergleich angebote in humans. They can damage the skin or the delicate skin on your hands.

The cochrane pregnancy and childbirth group trials register, the nhs eed database, the world health organization international clinical trials registry platform, the us food and drug administration database and google scholar were searched up to april 2015. All kinds of natural Danlí substances support the visual function of the eye. The following are trademarks of their respective companies: nexus, inc.

Król Roger

W Polsce w 1997 roku obchodzony był Rok Karola Szymanowskiego, gdyż minęła wtedy 60. rocznica śmierci kompozytora. Z tej okazji pragnę przybliżyć państwu jego postać oraz najsłynniejszą operę Król Roger.

Karol Szymanowski urodził się 6 października 1882 w Tymoszówce na Ukrainie. Pochodził z rodziny, której kultura muzyczna stała na bardzo wysokim poziomie. Już jako dziecko pisywał utwory na fortepian. W latach 1908-1926 wyjeżdżał wielekroć za granicę. W 1927 r. Szymanowski powołany został na stanowisko dyrektora, a później – rektora Konserwatorium Warszawskiego, ale na skutek szeregu trudności zrezygnował z tego stanowiska i poświęcił się wyłącznie komponowaniu. Wielki sukces odniosły oratorium Stabat Mater oraz opera Król Roger.

Król Roger składa się z trzech aktów. Libretto napisał poeta, Jarosław Iwaszkiewicz. Główną postacią opery jest tytułowy Roger II – król Sycylii. Oto najważniejsze postacie występujące w operze:

Roksana, żona Rogera – sopran, Roger – baryton, Pasterz – tenor, Archireias – bas, Diakonissa – alt, Edrisi (mędrzec) – tenor

Akcja rozgrywa się na Sycylii w XII wieku. Tytułowy bohater zostaje poproszony o rozprawienie się z szerzącym się w kraju kultem Dionizosa, którego w operze reprezentuje Pasterz. Najpopularniejszą, moim zdaniem, sceną jest opowiadanie Pasterza. Opowiada on o swoim bogu, próbuje w niej bronić siebie i boga przed królem.

Król Roger jest operą niezwykłą. Jest połączeniem mistrzostwa kompozytora z mistrzostwem narracji Jarosława Iwaszkiewicza. Niezwykły był już sam początek w wyobraźni kompozytora, pomysł, aby miejscem akcji uczynić średniowieczną Sycylię, z jej atmosferą surowego ascetyzmu wczesnego chrześcijaństwa splątanego z barwnym i tajemniczym światem kultury arabsko-bizantyjskiej. Niezwykła była też sama muzyka, łącząca śmiałą nowoczesność z operową śpiewnością partii solowych i teatralną efektownością scen zespołowych. Nie znalazł Król Roger kontynuatorów wśród polskich twórców, trudno też znaleźć dlań bezpośrednich prekursorów w muzyce europejskiej, pozostał dziełem wspaniałym i samotnym.

Moim zdaniem najlepszą rejestracją tej opery jest nagranie z udziałem Andrzeja Hiolskiego jako Rogera oraz Wiesława Ochmana jako Pasterza. Atutami tego nagrania są nie tylko nazwiska śpiewaków kreujących głównych bohaterów, ale też nazwisko dyrygenta i orkiestra. Tak się składa, że Stanisław Wisłocki (dyrygent tego nagrania) obchodzi właśnie 60-lecie pracy artystycznej.

  • Król Roger – Wiesław Ochman, Andrzej Hiolski, Andrzej Mitręga, Bożena Betley-Sieradzka, Chór Filharmonii Krakowskiej, Chór Chłopięcy PR w Krakowie, WOSPR dyr. S. Wisłocki.
  • Wojciech Sobczyk


    Patrz też:

    • Libretto w Bibliotece „Trubadura”.