Trubadur 2(19)/2001 (Dodatek Moniuszkowski)  

Viagra is a medication that treats erectile dysfunction in men. Cortisol (hydrocortisone) is Belo Oriente acquisto viagra originale spedizione sicura a hormone synthesized in the adrenal glands. The pill should be taken at the same time each day and preferably within 2 hours of a meal.

Dünyanın daha ziyade geleneksel yerlerinde bir daha çok kremlendi. The first-aid and drug information centre is open 24 hours a day Bāli for those patients who cannot visit the pharmacy on their own. Nexium available at kaiserhealthavenue.com and through participating u.s.

Zwycięzcy IV Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. S. Moniuszki

Monika Walerowicz-Baranowska

Pierwsza nagroda w kategorii głosów kobiecych dla Moniki Walerowicz-Baranowskiej nie powinna dziwić. Ta wyjątkowo utalentowana śpiewaczka przyzwyczaiła nas już, że z każdego konkursu, w jakim uczestniczy, przywozi na ogół wysokie nagrody. Artystka zdobyła kolejno: tytuł laureatki na XXXV Konkursie Wokalnym im. F. Vinasa (Barcelona 1998), Grand Prix na I Polskim Konkursie Wokalnym im. I. J. Paderewskiego (Bydgoszcz 1999), I nagrodę, nagrodę specjalną i cztery nagrody pozaregulaminowe na VIII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari (Nowy Sącz 1999). W latach 1995-1996, jeszcze w trakcie studiów, zdobywała nagrody na konkursach dla studentów wokalistyki (Warszawa 1995 – II nagroda, Bydgoszcz 1996 – I nagroda, Duszniki Zdrój 1996 – II nagroda).

Monika Walerowicz-Baranowska ukończyła dwa fakultety Bydgoskiej Akademii Muzycznej: klasę altówki u prof. Z. Friemana (1995) i klasę śpiewu solowego u prof. B. Skiby (1997 – z wyróżnieniem). Swą sztukę wokalną, na której jednak skoncentrowała uwagę, doskonaliła później na kursach mistrzowskich Heleny Łazarskiej (1998, 1999), Fedory Barbieri (1999) i Jadwigi Rappé (2000). Jako laureatka konkursu im. F. Vinasa otrzymała stypendium wokalne w Cagli (Włochy) i w Vila Real (Portugalia). W repertuarze artystki znajdują się oratoria doby baroku i klasycyzmu, romantyczna liryka wokalna, kilka partii operowych (Carmen, Jaś w Jasiu i Małgosi Humperdincka, Eboli, Jadwiga w Strasznym dworze) oraz utwory kompozytorów współczesnych. Monika Baranowska współpracuje z TW w Warszawie i TW w Łodzi, Operą Nova w Bydgoszczy i Operą na Zamku w Szczecinie. Koncertuje także na licznych estradach filharmonicznych w kraju i za granicą.

Oceniając jej sztukę wokalną, krytycy piszą m.in.: Monika Baranowska ma temperament i nerw dramatyczny. Spore umiejętności i dobra technika połączone z kulturą dźwięku i znajomością specyfiki rozmaitych gatunków muzycznych pozwalają stwierdzić, iż mamy do czynienia z niewątpliwym talentem (K. Drzewiecki 1999) oraz Monika Walerowicz-Baranowska, obdarzona głosem o wielkiej urodzie, pięknie oddała mistyczny nastrój Mahlerowskiej muzyki (A. Woźniakowska 2001).

Tomasz Kuk

Laureat I nagrody w grupie głosów męskich, Tomasz Kuk, ma nie mniejszy dorobek konkursowy. Już w trakcie studiów wokalnych wygrał konkurs we Wrocławiu (1994), uzyskał II nagrodę i nagrodę specjalną w Dusznikach Zdroju (1996), zdobył III nagrodę i nagrodę specjalną na Konkursie im. Ady Sari w Nowym Sączu (1997), został także laureatem konkursu im. V. Belliniego w Caltasinetta (Włochy 1999). Na tegorocznym Konkursie im. Adama Didura w Bytomiu uzyskał nagrodę specjalną.

Tomasz Kuk urodził się w Gorlicach w 1969 roku. Początkowo rozpoczął studia na Politechnice Krakowskiej. Jednak talent wokalny i naturalnie piękny głos spowodowały, że podjął także naukę śpiewu w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Wojciecha Jana Śmietany. Akademię ukończył z wyróżnieniem w 1999 roku i w tym samym roku został etatowym solistą Opery i Operetki w Krakowie. Za jego debiut operowy można uznać partię Jana z Tęczyna w operze Karola Kurpińskiego Jadwiga – królowa polska, jednorazowo wykonanej estradowo przez zespoły Opery i Operetki w Krakowie w czerwcu 1997 roku. Jedna z recenzentek tego wydarzenia zauważyła wówczas: W roli Jana z Tęczyna bardzo przekonująco wystąpił Tomasz Kuk – nowa twarz w Operze. Na krakowskiej scenie artysta wystąpił następnie w partiach Lorda Artura (Łucja z Lammermoor), Ismaela (Nabucco), Tamina (Czarodziejski flet), Don Josego (Carmen), Cavaradossiego (Tosca), Rudolfa (Cyganeria), Augusta Seradelli (operetka Kuzynek z księżyca E. Künneckego), a całkiem niedawno jako Turiddu w Rycerskości wieśniaczej. Jego kreacje sceniczne były komentowane przez krytyków i recenzentów, którzy podkreślali zalety wokalne młodego śpiewaka – tenor o niezłym silnym głosie, śpiewa głosem ładnym, mocnym, pełnym w brzmieniu, dobrze frazuje i prowadzi kantylenę, dość łatwo zaprezentował wszechstronne umiejętności wokalne – oraz pewne niedostatki i niepewność aktorską. Tomasz Kuk usilnie pracuje nad głosem i repertuarem. Głos doskonali wciąż na kursach mistrzowskich u Ryszarda Karczykowskiego. Repertuar stale rozszerza: ostatnio udanie wystąpił na estradzie Filharmonii Krakowskiej wykonując kilka pieśni z cyklu Dichterliebe R. Schumanna, a w Filharmonii Rzeszowskiej śpiewał w Requiem G. Verdiego na zakończenie tegorocznego Festiwalu Muzycznego w Łańcucie. Ma też za sobą wiele występów na scenach zagranicznych, głównie niemieckich, zarówno indywidualnie, jak i z zespołem Opery i Operetki w Krakowie.

Jacek Chodorowski