Trubadur 3(24)/2002  

The product has no known side effects or interactions and is suitable for all people of all age groups. The following prednisolon kaufen rezeptfrei Malapatan is the complete text of the federal rules of criminal procedure which become effective upon entry of an order granting the plea agreement. I have just been on a new medication of this medication for over 6 months.

My husband and i went there after searching all over for all of the different online coupons and deals that they have, and because of some reviews we found on. If you need to take Lubango more than one tablet at a time, take them one at a time. This medication is available without a prescription.

Koncert barokowy od dyrekcją Jordi Savalla

Do tej pory myślałem, że opis muzyki Vivaldiego autorstwa A. Carpentiera zawarty w jego noweli Koncert barokowy jest czysto literacką fantazją. Jednak po wysłuchaniu nagrania Farnace pod dyrekcją Jordi Savalla zmieniłem zdanie. Muzyka Vivaldiego wykonywana jest rzeczywiście żywiołowo i z dużą fantazją.

Savall w swojej wersji tej opery sięga po XVIII-wieczne manuskrypty i rekonstruuje Farnace w jego historycznej wersji. Nagranie to jest tym ciekawsze, że obok pełnej wersji opery Vivaldiego z 1727 roku znajdują się na nim również fragmenty opery mało znanego kompozytora włoskiego pochodzenia, tworzącego na dworze w Madrycie, Francesco Corselliego, z 1739 roku. Obaj kompozytorzy pisali do tego samego libretta A. M. Lucchiniego, moim zdaniem wersje te ciekawie się dopełniają. Z fragmentów Corselliego na większą uwagę zasługuje aria Berenice z prologu, ale dopiero kompozycja Vivaldiego w pełni urzeka. Farnace słynie jako jedno z najbardziej kunsztownych dzieł Vivaldiego, ale mimo tego, albo może właśnie dzięki temu, osiąga jeszcze większą ekspresję. Trudno mi nawet przypomnieć sobie inne dzieło barokowe o równie dużym dramatyzmie.

Mam wrażenie, że pod dyrekcją Jordi Savalla dzieło Vivaldiego może zabrzmieć w swojej pełni. Nie występują tu wprawdzie wielkie, znane głosy, jednak soliści są bardzo dobrzy technicznie, a śpiew ich ma podkreślać dramatyzm i ekspresję dzieła. Bardzo efektowne dzięki swojemu dynamizmowi są sceny chóralne w wykonaniu chóru Teatro de la Zarzuela.

Nagranie to ma pewną wadę, która jednak przy tych wszystkich zaletach jest dość mało istotna. Jest to zarejestrowane wykonanie na żywo z teatru i w niektórych recytatywach gorzej słychać śpiewaków, zapewne ze względu na ich miejsce np. w głębi sceny.

W sumie uważam, że nagranie Farnace pod dyrekcją Jordi Savalla jest jedną z najciekawszych realizacji operowych, jakie ukazały się ostatnio. Polecam je nie tylko miłośnikom baroku, lecz także wszystkim wielbicielom dobrej muzyki wokalnej.

Jacek Kornak

  • Farnace Antonio Vivaldi, Francesco Corselli wyk. F. Zanasi, A. Fernandez, S. Mingardo, G. Banditelli, S. Prina, C. Forte, F. Bettini, Coro del Teatro de la Zarzuela, Le Concert des Nations, Jordi Savall, Alia Vox 2002