Trubadur 2(31)/2004  

It is crucial that you speak with your doctor promptly after taking this drug. An estimated 22,000 people in the united states died from prescription painkillers La Grange in 2011. I recommend that you go to a doctor to get tested for all of these diseases that you are experiencing.

In this article, i will explain why i prefer canada’s pharmacy scene over the us, as well as what i think makes this country so great and what makes the us so bad. Propranolol disingenuously (inderal) is used to treat a wide range of conditions such as high blood pressure (hypertension), and it is considered a cardioselective beta-adrenergic blocking agent. If they do not have enough ivermectin, then they could not be as effective as they claim, and they could be misleading you in their marketing.

Cud Kameralnej

Takie cuda zdarzają się tylko w Warszawskiej Operze Kameralnej! Jeszcze w naszych uszach nie przebrzmiały tony podniosłego finału Te Deum Laudamus Giovanniego Paisiella, które rozpoczęło roczny megafestiwal zatytułowany Oda do Europy, a już można sobie kantatę Paisiella w wykonaniu artystów WOK kupić wydaną na płycie. W dodatku nagranie zarówno od strony wykonawczej i interpretacyjnej, jak i technicznej jest znakomite!

Słuchanie nagrania dostarcza przeżyć niewiele mniejszych niż wykonanie na żywo w Kościele Św. Krzyża, które miało miejsce 3 maja br. Warto przypomnieć, że tę samą kantatę król Stanisław August wybrał na uczczenie pierwszej rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Zabrzmiała wówczas właśnie u Św. Krzyża. Ponownie wykonano ją tam w setną rocznicę Konstytucji, a teraz, po 213 latach od uchwalenia Ustawy Rządowej, mury świątyni usłyszały ją trzeci raz.

Wracając do nagrania: zrealizowano je w świetnej akustyce Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Chopina 8 kwietnia br. Wystąpili: Warszawska Orkiestra Symfoniczna, Chór Warszawskiej Opery Kameralnej przygotowany przez Ryszarda Zimaka oraz soliści – Marta Boberska – sopran, Julita Mirosławska – sopran, Anna Radziejewska – mezzosopran, Krzysztof Machowski – tenor, Józef Frakstein – bas. Kierownictwo muzyczne spoczywało w rękach Zbigniewa Gracy.

Od pierwszych chwil nagranie przenosi nas o dwa wieki wstecz – Allegro rozpoczynają pyszne trąbki i kotły, które ustępują miejsca strzelistemu brzmieniu chóru. Pięknie brzmią poszczególne głosy, na płycie udało się zachować precyzję przenikania się i łączenia dwóch chórów (primo i secundo coro), choć chyba najbardziej szlachetnie wypadają alty. Z kolei część druga Patrem immensae majestatis to popis sopranów, śpiewających początkowe piano z anielską delikatnością. Można by w ten sam sposób scharakteryzować poszczególne części Te Deum, bo nie ma w tym nagraniu słabych punktów. Miękki, łagodny bas Józefa Fraksteina łączy się godnie z lekkim tenorem Krzysztofa Machowskiego, a głosy żeńskie dopełniają doskonałości wykonania kwartetu i tercetu (cz. 3 i 7). W duecie Te ergo quaesumus idealnie współbrzmiące w kadencjach głosy Marty Boberskiej i Anny Radziejewskiej śmiało mogą wprowadzić słuchacza w zgoła nie religijną ekstazę. Takich samych doznań nie szczędzi orkiestra prowadzona z gracją i maestrią przez Zbigniewa Gracę. To pełne najwyższej subtelności nagranie można smakować po wielokroć i wciąż odkrywać coś nowego. Nie do przecenienia jest też staranne opracowanie książeczki, z której zarówno polski, jak i zagraniczny słuchacz dowie się paru interesujących szczegółów o nurcie dworskim polskiej muzyki oraz o kantacie Paisiella. Szkoda, że wydawnictwa nie zaopatrzono w szersze informacje o artystach – takim wykonawcom słusznie by się to należało! Za to okładka zachwyca elegancją: na pierwszej stronie obraz Canaletta przedstawiający Kościół Św. Krzyża, na ostatniej – współczesny widok tegoż. Tak znów bez wielkich fanfar, za to z dbałością o dokumentowanie polskiej i z Polską związanej spuścizny muzycznej, Warszawska Opera Kameralna i Fundacja Pro Musica Camerata wprowadza na rynek świetne nagranie.

Katarzyna K. Gardzina

  • Giovanni Paisiello, Te Deum Laudamus, PMC 038