Trubadur 3(36)/2005  

Antiviral agents can be used to prevent hiv transmission during sex, including during receptive intercourse. Each time the medicine made me feel a little better, but they only seemed to https://annietavanderwal.nl/2927-prednisolon-25-mg-preis-58175/ mask the underlying problem. In fact, even during the day, it could be a whole lot worse.

The drug was approved for the treatment of pcos in 2002. When the body tries to use stored fat as a source of levitra orosolubile non si trova in farmacia energy, it begins to burn the stored fat and to store the rest as fat. Den amerikanske filmkomiker jeffrey katzenberg har sagt nå at han har jobbet tildelt.

Aga Winska

Aga Winska (wł. Agata Wiśniewska) należy do tych polskich śpiewaczek, które najlepiej są znane poza granicami kraju, od roku 1988 rozpoczęła bowiem występy na scenach europejskich i zamieszkała na stałe w Belgii.

A zaczęła „mocnym uderzeniem”. Otóż w 1988 roku otrzymała Grand Prix International na Konkursie im. Królowej Elżbiety w Brukseli (oraz dwie inne, dodatkowe nagrody – w tym nagrodę za wykonanie arii oratoryjnej). Nieco wcześniej, bo w 1987 roku, zadebiutowała w Warszawskiej Operze Kameralnej jako Królowa Nocy w Czarodziejskim flecie. Ta sama partia stała się także jej debiutem zagranicznym (Festiwal w Montpellier we Francji). Rok wcześniej została stypendystką Ministra Kultury i Sztuki jako najlepsza studentka polskich uczelni artystycznych. A kształciła wówczas swój głos w warszawskiej Akademii Muzycznej pod kierunkiem prof. Urszuli Trawińskiej-Moroz (dyplom z wyróżnieniem). Głos doskonaliła także na kursach mistrzowskich u Joan Sutherland, Iriny Archipowej, Hanny-Lore Kuhse, Elly Ameling i Sety Del Grande. W latach 1987 – 1989 pojawiała się również na scenach Opery i Operetki w Szczecinie (m. in. La serva padrona Pergolesiego), Warszawskiej Opery Kameralnej (Zaide Mozarta), Opery Krakowskiej (Rigoletto Verdiego).

Sukces na konkursie brukselskim zaowocował podpisaniem trzyletniego kontraktu z czołową sceną operową Belgii, Theatre Royal de la Monnaie. Przesłuchania konkursowe poprzedziła artystka solidną pracą, bowiem konkurs ów wymaga znajomości wszechstronnego repertuaru: pieśni, arii operowych i oratoryjnych – zarówno klasycznych, jak i współczesnych. Śpiewaczka wspomina: (…) do konkursu zgłosiło się 140 osób z całego świata, do finału zakwalifikowano 12 śpiewaków. Przygotowania do konkursu wymagały opracowania nie tylko repertuaru, ale i właściwej interpretacji. Postanowiłam więc postawić podczas konkursu na sceniczną naturalność i zróżnicowanie stylów muzycznych (Kurier Polski, 17/19.09.1988).

Bezpośrednio po konkursie artystka stanęła ponownie do przesłuchań, które tym razem miały wyłonić kandydatkę do roli Konstancji w Mozartowskim Uprowadzeniu z seraju w Staatsoper w Wiedniu. Otrzymała tę rolę. Debiut na wiedeńskiej scenie w 1989 roku był bardzo udany, a wystąpiła w spektaklu inaugurującym festiwal Wiener Festwochen. Spektaklem dyrygował Nicolaus Harnoncourt. Polska prasa muzyczna tak skomentowała ów sukces śpiewaczki: Aga Winska została wysoko oceniona przez znaną ze swej surowości krytykę wiedeńską, zaś publiczność, bardzo tam zresztą życzliwa utalentowanym wokalistom, zgotowała scenicznej Konstancji gorące owacje po przedstawieniu premierowym (Sol., Życie Warszawy, 23.05.1989). Partia Konstancji należy do szczególnie wyróżniających się w repertuarze operowym artystki. Partię tę nie tylko często wykonuje, ale i kilkakrotnie nagrała w całości i we fragmentach (audio i video). O jej nagraniu arii Konstancji napisano: z wokalnym talentem ukazuje zasmuconą i wierną dziewczynę (Studio, sierpień 1992).

Występ wiedeński to początek sukcesów artystki na scenach i estradach światowych m. in.: Paryża (Chatelet, 1989), Antwerpii (De Vlaamse Opera, 1990), Sztokholmu (Drottningholm Theatermuseum), Warszawy (Teatr Wielki, 1997), a także Stanów Zjednoczonych, Kanady, Dalekiego Wschodu (Japonia i Chiny). W 1994 roku brała udział w uroczystych obchodach 10-lecia Chińskiego Centrum Międzynarodowej Wymiany Kulturalnej (wzięli w nich udział m.in. José Carreras i Zubin Mehta). Jej partnerami byli  tak wybitni dyrygenci jak m. in. A. Pappano, S. Cambreling czy E. Tchakaroff.

W 1999 roku śpiewaczka ponownie stanęła w szranki konkursowe, tym razem we Francji, na Międzynarodowym Gaskońskim Konkursie Wokalnym. Zdystansowała 64 uczestników, uzyskując pierwszą nagrodę, tym razem w dziedzinie operetki.

Aga Winska dysponuje sopranem lirycznym z koloraturą dramatyczną. Głos to piękny w barwie, swobodny i aksamitny w brzmieniu. Jak zauważają recenzenci jej koncertów i nagrań, głos ten w średnicy brzmi pięknie, okrągły szlachetny dźwięk ma kolorystyczny powab i liryczną z natury ekspresję, w górze koloraturowe staccata intonowane są jeszcze z taką samą łatwością, lekko i precyzyjnie (MK., Studio, sierpień 1992).

Sporą część działalności artystycznej śpiewaczki wypełniają recitale pieśni, koncerty symfoniczne i występy oratoryjne. Wykonuje właściwie wszystkie gatunki z różnych okresów stylistycznych, ale do jej ulubionych utworów należą te z okresu romantyzmu, a wśród jej repertuaru operowego znajdują się dzieła m. in. A. Scarlattiego, J. Haydna, G. Pergolesiego, W. A. Mozarta, G. Rossiniego, G. Verdiego, G. Donizettiego, G. Pucciniego, J. Masseneta, G. Bizeta, Ch. Gounoda. W repertuarze scenicznym ma ogółem 17 partii operowych i 3 operetkowe, a w koncertowym 27 partii oratoryjnych i setki pieśni kompozytorów polskich, słowiańskich i zachodnio-europejskich (pieśni niemieckie, francuskie, włoskie i latyno-amerykańskie).

W dorobku fonograficznym artystki są m. in. następujące nagrania płytowe:

  • Aga Winska: W.A. Mozart – Opera Arias i Exsultate Jubilate, Warsaw Philharmonic Orchestra, Wojciech Michniewski, Autographe 148.007, DDD, 52’47”, 1990 r. Płyta zawiera arie Królowej Nocy z Czarodziejskiego fletu, Konstancji z Uprowadzenia z seraju i Fiordiligi z Cosi fan tutte. Szczegółowa recenzja płyty autorstwa Małgorzaty Komorowskiej ukazała się w czasopiśmie Studio z sierpnia 1992 roku.
  • Aga Wińska, Jerzy Sterczyński: Chopin/Viardot  – Stabat Mater, Mazurkas, Selene CD. 9504.27, DDD, 49’36”, 1995 r. Jest to pierwsze w historii fonografii nagranie fortepianowych utworów F. Chopina (głównie mazurków) w transkrypcji wokalnej znakomitej mezzosopranistki Pauliny Viardot (1821-1910), partnerki estradowej i wielbicielki muzyki Chopina.
  • Johann Strauss: Aga Winska – soprano, Phenix PMM 990820-2, DDD, 67’13”, 1999 r. Nagranie live koncertu galowego z 1999 roku z udziałem artystki śpiewającej arie z operetek J. Straussa: Zemsta nietoperza, Baron cygański i walca Odgłosy wiosny.
  • Aga Winska: Romantic Inspirations, AGAW 2002, DDD, 64’35”, 2001 r. Płyta ukazuje przekrój możliwości repertuarowych i wykonawczych artystki. Omówienie płyty zamieścił Trubadur nr 1 (34) z 2005 r.
  • W.A. Mozart: Uprowadzenie z seraju, Soliści, Chór i Orkiestra  Teatru Drottningholm, dyr. Arnold Östman, Philips 070417-1 , 2 CDV, 1990 r. Zapis spektaklu z udziałem artystki (Konstancja). Poza nią wystąpili: Emmerich Schaeffer (Selim), Elisabeth Hellstroem (Blonda), Richard Croft (Belmonte), Bengt-Ola Morgny (Pedrillo), Tamas Szuele (Osmin).

Małżonkiem śpiewaczki jest Karol Gołębiowski, wybitny wirtuoz organista, laureat licznych konkursów organowych, założyciel i dyrektor Europejskiego Festiwalu Organowego (od 1992 roku). O nowych zainteresowaniach artystycznych Agi Winskiej mówi: Często koncertuję z żoną, sopranistką Agą Winską. Towarzyszę jej również jako pianista na recitalach w Belgii, Francji, Norwegii, Niemczech, Finlandii, Szwecji, we Włoszech… Od pewnego czasu zacząłem także dyrygować. Dzięki żonie poznałem pasjonujący świat muzyki wokalnej, w tym operowej. Od kilku lat współpracuję m. in. z Brussels Light Opera Company. W tym roku będziemy wspólnie pracować przy realizacji „Wesołej wdówki” Lehara w Brukseli. Ona będzie ten spektakl reżyserować, mnie powierzono kierownictwo artystyczne (Ruch Muzyczny, nr 7,  3.04.2005). Dodać należy, że będzie to debiut reżyserski tej wielce interesującej śpiewaczki.

Jacek Chodorowski