„Cuda Rebego” w Bytomiu i Krakowie

Cuda_Rebego_plakatCuda Rebego to nowy polski musical o tematyce żydowskiej. Premiera tego przedstawienia odbyła się 8 listopada w Bytomskim Centrum Kultury, następne spektakle 24 listopada w Filharmonii Krakowskiej, 27 listopada w warszawskim Teatrze Palladinum. Na pierwszych dwóch miałam przyjemność być. Zarówno w Bytomiu, jak i w Krakowie widownia była wypełniona i ciekawa, jakie to będą „cuda”. Musical w reżyserii Michała Kusztala to żydowska historia i obyczajowość w pigułce. Akcja rozgrywa się na początku XX wieku, w kurorcie Ciechocinek oraz małym miasteczku Brody. Scenografia Damiana Banasza – minimalistyczna, główne cztery filary w zależności od tematyki scen oznaczają tradycję, podświetlone symbolizują szabasowe świece, tężnie Ciechocinka, szafy w domu. Publiczność z uwagą śledziła losy małomiasteczkowego środowiska żydowskiego, problemy rodziny żydowskiej, która składa się z pięciu córek. Tradycja nakazuje, aby w pierwszym rzędzie wydać za mąż najstarszą – lecz nikt jej nie chce, i tu okazuje się, że przestrzeganie tradycji staje się uciążliwe. Ale od czego cuda Rebego: potrafią uczynić wszystko i brzydka Ryfka staje się piękną, wrażliwą panną o pięknym głosie, w której zakochuje się słynny śpiewak, z czego wszyscy są zadowoleni. W musicalu przeplatają się obyczajowość, historia, tradycja i humor żydowski, wszystko oprawione muzyką żydowską, tańcem, kostiumami, grą świateł, sztukami iluzjonistycznymi. Spektakl wypełniony jest dużą dawką humoru i bardzo dobrymi układami tanecznymi. Perypetie rodziny Pipmenów przedstawiają aktorzy śląskich i krakowskich scen teatralnych.

If your patient uses more than 10 mg of doxycycline per day, your physician may increase the dose. One of https://devalkhoevemill.nl/60170-viagra-online-per-nachnahme-bestellen-51162/ the most significant features of orlistat used to be that it was effective at preventing the formation of fat cells in the stomach. If your patient uses more than 10 mg of doxycycline per day, your physician may increase the dose.

Ivermectin is a broad spectrum macrocyclic lactone drug used in the treatment of onchocerciasis. Ivermectin bovine https://plathuset.com/2763-metformin-1000-rezeptfrei-kaufen-53434/ serum albumin conjugate in the treatment of onchocerciasis. I also noticed a lot of itching and burning around my face.

Na pomysł tego musicalu wpadła krakowska śpiewaczka Ewa Warta-Śmietana, która jest autorem scenariusza. Pani Ewa „ciągotki” do kultury i muzyki żydowskiej przejawiała już wcześniej, współpracowała z Leopoldem Kozłowskim – ostatnim klezmerem Europy i wykonywała w języku jidysz pieśni żydowskie jego autorstwa. Nakręciła film Tych miasteczek nie ma już, w którym wprowadziła widzów w świat zapomnianych klimatów krakowskiego Kazimierza, w filmie prezentuje pieśni żydowskie autorstwa Leopolda Kozłowskiego do słów Jacka Cygana i Wojciecha Młynarskiego. Film jest dostępny na płytach. W musicalu Cuda Rebego występuje jako najstarsza córka Ryfka. Muzykę do tego przedstawienia napisał młody krakowski kompozytor Waldemar Król. Wszyscy realizatorzy i wykonawcy to profesjonalni artyści związani z różnymi teatrami: Teatrem Tańca w Bytomiu, Teatrem Rozrywki w Chorzowie, Teatrem Śląskim, PWST im Ludwika Solskiego w Krakowie. Autorka choreografii, Sylwia Hefczyńska-Lewandowska, jest tancerką Śląskiego Teatru Tańca w Bytomiu, brała udział w procesie rekonstrukcji spektaklu Poli Nireńskiej Pieśni żałobne z 1946 roku pod kierunkiem Rimmy Faber w Waszyngtonie, współpracowała z Kokoro Dance Company (Kanada). Jest wykładowcą na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu w Państwowej Szkole Baletowej w Bytomiu, gdzie uzyskała tytuł doktora w dziedzinie Sztuk Teatralnych. Wszyscy wykonawcy obdarzeni byli niezwykłym temperamentem scenicznym. Muszę wyróżnić najmłodszą córkę Szmula (Jerzy Głybin) Chajelę – Amelię Lewandowską, 10-letnią córkę choreografa i tancerki, bardzo umuzykalnioną; był to jej pierwszy poważny występ przed publicznością. Brawa, owacje, zadowolenie publiczności świadczyły, że musical się podobał. Dla Ciechocinka to dobra promocja i z pewnością wystawienie musicalu w samym Ciechocinku będzie przeżyciem dla kuracjuszy. Producentem tego spektaklu jest prywatny przedsiębiorca, właściciel grupy Rosco Polska, wiceprezes firmy Euro-Artpol, Alois Rostek. Dzięki jego hojności i zamiłowaniu do sztuki i kultury możliwe było zrealizowanie tego nowego polskiego musicalu, chyba pierwszego o tematyce żydowskiej.

Podyskutuj na facebooku