Biuletyn 4(5)/1997  

Clomid for men is an important medication which is used to treat male infertility caused by poor semen quality. This post provides a summary of some of the different options available in xenical originale online Wako terms of antibiotics. I've had back pain and i'm on prednisolone for two years, but my back pain doesn't go away, and now it's getting worse.

The drug is not yet considered a proven treatment for any condition. These are made to relieve nerve pain and are also helpful if you have nerve pain from a spinal azax 500 tablet price Armeria cord injury. If the bacterial ribosomal rna has been blocked with a low concentration of tetracycline, the tetracycline will bind to the bacterial.

Placido Domingo – mistrz frazy

Artykuł Pani Danuty Gulczyńskiej nawiązuje do zamieszczonego w Biuletynie 2(3)/1997 tekstu Pani Aleksandry Toczko José Carreras. Suplement do.. Z winy redakcji ukazuje się dopiero teraz, za co Autorkę serdecznie przepraszamy.

W trzecim numerze Biuletynu ukazał się miły artykuł koleżanki klubowej, dotyczący przebiegu kariery i umiejętności wokalnych José Carrerasa – jednego z trójki wybitnych tenorów naszych czasów. Rozumiem entuzjazm wielbicielki talentu Carrerasa, jako że jest to postać mieszcząca się w ścisłej czołówce operowego Parnasu. Nie mogę się jednak zgodzić ze stwierdzeniem Autorki, iż mistrz Carreras cyt.:… w odróżnieniu od pozostałych umiejąc wyśpiewać pięknie najcichsze piano. Powyższe stwierdzenie wydało mi się lekko przesadne, niesprawiedliwe wobec dwóch pozostałych z wielkiej trójki i zainspirowało do opisania w bardzo dużym skrócie przebiegu kariery oraz umiejętności wokalnych mistrza Plácida Dominga.

Dorobek artystyczny tego wybitnego śpiewaka jest tak bogaty, iż trudno go przedstawić skrótowo. Według źródeł encyklopedycznych oraz biografii mistrza autorstwa Daniela Snowmana już w latach 70., a więc w początkach swojej kariery, Domingo nagrywał rocznie 5 – 7 pełnych kompletów edycji operowych. Wiele oper nagrał kilkakrotnie, jak Aidę (4 razy), Toskę, Trubadura, Don Carlosa itd. W dorobku posiada około 110 partii operowych (Caruso i Gigli mieli 80, Pavarotti 30). Wiele oper nagrywa na video, jako że jest również wybitnym aktorem. Uznany został przez krytykę za najwybitniejszego Otella naszych czasów. Około 10 oper nagrał w wersji filmowej, również w reżyserii samego Zeffirellego. Dodając do tego niezliczone ilości nagrań arii, duetów, zarzueli hiszpańskich, koncertów muzyki rozrywkowej (osobny obszerny rozdział w karierze mistrza), można powiedzieć, że są to rekordowe osiągnięcia. Domingo śpiewał i śpiewa pod batutami największych dyrygentów (również Herberta von Karajana), mając za partnerki najwybitniejsze śpiewaczki, jak Renatę Tebaldi, Leontynę Price czy Birgit Nilsson (w początkach swojej kariery), poprzez średnie pokolenie, aż do najmłodszej generacji – Reneé Fleming czy Angelę Gheorghiu. Błyskawiczna kariera mistrza Dominga już w latach 70. sprawiła, że uznano go za najlepszego obok Luciana Pavarottiego tenora naszych czasów i za niedościgły wzór tenora-aktora. Osobnym rozdziałem w działalności mistrza jest dyrygentura, którą interesował się już we wczesnej młodości, uczęszczając na wykłady jednego z wybitnych dyrygentów – Igora Markevitcha. W roku 1979 poprowadził w Operze Wiedeńskiej Trubadura i odtąd wielokrotnie dyrygował w najlepszych teatrach operowych, jak MET, Covent Garden, w San Francisco czy Wiedniu.

Sztuka wokalna mistrza Dominga jest najwyższej próby. Posiada silny głos o niezwykle pięknej, metalicznej barwie. W styczniu 1990r. po kolejnej premierze Otella w Covent Garden pod dyr. Carlosa Kleibera recenzenci The Times`a określili ten głos, cyt.: stal pokryta miodem. Podkreślano również szeroki wolumen głosu oraz świetną artykulację, nawet bardzo „ukrytych” dźwięków. Domingo posiada wspaniałą wszechstronną technikę wokalną. Znaczącym walorem tego artysty jest wręcz wyjątkowa muzykalność, bezbłędne wyczucie stylu i formy utworu. Jest śpiewakiem o wielkiej kulturze. W jego interpretacjach nie ma cienia efekciarstwa, przerysowania, w co często popadają artyści nawet o dużej wrażliwości wokalnej. Produkcje artysty nie są tylko czystym popisem wokalnym. Domingo poprzez swoją estetykę przekazuje słuchaczowi całe piękno muzyki, wartości utworu i również – poprzez wiarygodne wcielanie się w postacie bohaterów, których kreuje – dramaturgię libretta. Zachwyca pięknym frazowaniem (co podkreślają często krytycy), a frazowanie łączy się ściśle z dynamiką. Wszelkie więc zróżnicowania dynamiczne, jak crescendo, decrescendo, piano, pianissimo, jak również portamenta, szczególnie legato, są w wykonaniu mistrza rzeźbione.

Dla wiarygodności przytaczam tylko kilka przykładów, wybranych z morza interpretacji artysty:

  • Aida – nagranie z roku 1974, dyr. Riccardo Muti – duety z Montserrat Caballé, śpiewaczką najwyżej cenioną za piękne frazowanie i wyjątkowe piano. W tym nagraniu Domingo z Caballé „rzeźbią” duety.

  • Don Carlos – nagranie z roku 1970, dyr. Carlo Maria Giulini – duety z Sherillem Milnesem. To nagranie, bardzo wysoko ocenione przez krytyków, między innymi zadecydowało o przyszłej światowej karierze obydwóch śpiewaków.

  • Moc przeznaczenia – nagranie z roku 1974, dyr. James Levine – duet z Milnesem.

  • Requiem (Verdi) – nagrania z Carlo Marią Giulinim, Zubinem Mehtą, Claudiem Abbado – szczególnie piękne przejście z pianissimo do forte w Offetorio.

  • Poławiacze pereł – nagranie z roku 1996, dyr. Eugen Kohn.

  • Oberon – nagranie z roku 1970, dyr. Rafael Kubelik – aria „Vater! Hör mich flehn zu dir! „. Wycieniowane piana, wzruszająca interpretacja.

  • Podobne przykłady pięknie zróżnicowanej dynamiki można mnożyć bez końca. Właściwie we wszystkich interpretacjach wykazuje Domingo wielką kulturę i możliwości wokalne. Również jako interpretator muzyki pop jest niezrównany, a szczególnie bliska jest mu muzyka o rodowodzie hiszpańskim. Doskonały interpretator tak zróżnicowanych form i stylów jak opera, msza, zarzuela hiszpańska czy muzyka pop w pełni zasługuje na miano tenora assoluto. Od 1996 roku jest Domingo dyrektorem artystycznym Opery w Waszyngtonie.

    Reasumując, można stwierdzić, że mistrz frazy umie. ładnie zaśpiewać piano.

    Danuta Gulczyńska