Trubadur 3(20)/2001  

According to the british records, during 1773-74, the british east india company took control of part of bengal. Amoxicillin can be Paombong segluromet cost used to treat infections caused by these strains. Generic diflucan and generic aciclovir are available as a generic drug.

This medication is a combination of a beta-lactam antibiotic and a beta-lactamase inhibitor. The following drugs are listed by La Gomera number of cases where they are used for these indications. Generic prednisone is a powerful corticosteroid medication that treats severe allergic reactions.

Jenis ranitidine (; brand names zyrtec and aptiva) is a histamine-2 receptor antagonist used for the treatment of peptic and duodenal ulcers, gastroesophageal reflux disease and other gastrointestinal disorders. It helps you relax during the day, and doxycycline 100mg coupon adroitly i guess it is also good for your health. In the test tube, a dose of this drug is administered once a week for several months.

Nowy sezon w Teatrze Wielkim

W konferencji prasowej poświęconej zapowiedziom repertuarowym na sezon artystyczny 2001/2002 wzięli udział: dyrektor naczelny TW Waldemar Dąbrowski, zastępca dyrektora artystycznego Stanisław Leszczyński, dyrektor chóru Bogdan Gola oraz aktor Krzysztof Kolberger, który wystąpi w pierwszej premierze sezonu – spektaklu teatralno-baletowym pt. Święta wiosna.

Dyrektor Waldemar Dąbrowski: Przygotowaliśmy program całego sezonu, nie tylko jeśli chodzi o premiery i inne wydarzenia specjalne, ale również jeśli chodzi o wszystkie tzw. spektakle szeregowe. Jest on zamknięty od pierwszego dnia sezonu do ostatniego. Niestety, sytuacja finansowa, w jakiej się znajdujemy, nie pozwoliła nam wydrukować i upowszechnić tego programu. Dopiero, gdy będziemy wiedzieli, jakie rzeczywiste finanse mamy do dyspozycji, a nie wiemy tego ani w stosunku do tego roku, ani tym bardziej przyszłego, dopiero wtedy będziemy mogli nadać ostateczny kształt kalendarzowi wydarzeń w naszym teatrze. Mimo wszystko, na przekór różnym przeciwnościom, staraliśmy się, by program sezonu był kontynuacją myśli, jaką sformułowaliśmy obejmując dyrekcję Teatru Wielkiego. A zatem, przede wszystkim, specjalna troska o repertuar narodowy. Udało się nam w końcu ubiegłego sezonu najlepszymi siłami artystycznymi, na jakie stać polską kulturę, nagrać Straszny dwór. Wyszło bardzo piękne nagranie. Mam nadzieję, że uda się wspólnie z Telewizją Polską zrealizować nagranie video (warto zaznaczyć, że Telewizja Polska objęła od tego sezonu Operę Narodową patronatem medialnym – przyp. red.).

Na konferencji dużo mówiło się o największej bolączce teatru – finansach. Dowiedzieliśmy się, że do sierpnia Teatr Wielki otrzymywał regularne dotacje z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 7 września dyrektor został poinformowany, że dostanie o 5 mln 75 tysięcy złotych mniej niż zapowiadano, co oznacza, że na wiele rzeczy teatru nie będzie stać. Dyrekcja będzie się starała wszystkie wydarzenia nadzwyczajne sfinansować z pieniędzy pozabudżetowych, ponieważ nie wyobraża sobie sezonu, który nie byłby naznaczony kilkoma wydarzeniami o charakterze świątecznym. Niestety, trzeba było zrezygnować m.in. z wielu niezbędnych remontów, które po 35 latach funkcjonowania teatru są po prostu koniecznością. Jeżeli pieniędzy będzie jeszcze mniej, trzeba będzie ograniczyć liczbę premier, a nawet liczbę droższych spektakli szeregowych. Ze względów finansowych musiano też zrezygnować z planów nagrania i wydania na DVD Króla Rogera. Inicjatywa ta nie spotkała się ze wsparciem ani ze strony Instytutu Adama Mickiewicza, ani ze strony ministerstwa.

Dyrektor Dąbrowski: Zaczynamy premierą niezwykłą, czymś, co umyka konwencji codziennych przedstawień w TW. Będzie to spektakl operujący w przestrzeniach właściwych dla teatru dramatycznego i baletowego. Będzie to opowieść o Wacławie Niżyńskim wyrażona tymi dwoma językami.

Krzysztof Kolberger: Jest to opowieść o Niżyńskim, ale nie tylko. Rozmawiając z Krzysztofem Zalewskim (autorem scenariusza) ustaliliśmy, że oczywiście pierwowzorem będzie tu Niżyński, pojawi się też Diagilew, Romola, ale tak naprawdę będzie to opowieść o tancerzu, artyście, który poprzez sztukę znajduje możliwość mówienia prawdy o sobie, o swoich niepokojach, bólu, kompleksach, żądzach. Święta wiosna to oryginalny tytuł utworu Strawińskiego (Swiaszczenaja wiesna), który poprzez tłumaczenie francuskie (Le Sacre du printemps) przyjął postać Święto wiosny. Muzyka ta, tak ważna dla artystycznej biografii Niżyńskiego, będzie odtwarzana z taśmy. Święta wiosna będzie monodramem, opowieścią starego już tancerza, którego będę grał. Poza tym wszystko, co się będzie działo w sferze ruchu, to dzieło Emila Wesołowskiego i Sławomira Woźniaka, który jest tu pełnoprawnym współautorem choreografii.

Dyrektor Dąbrowski: Kolejną premierą będzie wizja Janusza Wiśniewskiego Siedmiu grzechów głównych Kurta Weilla z Krystyna Jandą w roli głównej, a także z udziałem naszych śpiewaków, baletu i orkiestry pod batutą Tomasza Bugaja. Spektakl odbędzie się na scenie głównej, ale w formie, po którą od czasu do czasu sięgają różne teatry – z publicznością na scenie. Pierwszą dużą premierą będzie Wesoła wdówka. Wspólnie z władzami miasta uznaliśmy, że w sytuacji, w której teatr muzyczny Roma przekształca się w scenę musicalową, Warszawa potrzebuje spektakli arcydzieła operetki. Przecież największe teatry operowe świata z MET na czele posiadają w swoim repertuarze właśnie Wesołą wdówkę. Jestem głęboko przekonany, że to piękne dzieło zrobione przez Macieja Wojtyszkę, pod kierownictwem muzycznym Jacka Kaspszyka będzie na długo ozdobą naszego repertuaru. Później Mariusz Treliński i Boris Kudlička zrealizują Eugeniusza Oniegina także pod dyrekcją Jacka Kaspszyka. Jest to realizacja naszej potrzeby sięgnięcia po arcydzieła opery słowiańskiej, którymi polskie sceny raczej nie rozpieszczają melomanów. Kolejna premiera to Peleas i Melizanda w wersji na fortepian. Można powiedzieć, że jest to lekka prowokacja z naszej strony w stosunku do wszechobecnej dziury budżetowej. Jak wiadomo, Peleas niezwykle rzadko gości na scenach operowych, z różnych powodów, a na pewno nie jest to tzw. hit frekwencyjny. Ostatnia duża premiera sezonu to nasza propozycja na Dzień Dziecka – Pan Twardowski Ludomira Różyckiego w choreografii Emila Wesołowskiego pod dyrekcją José Marii Florencio Juniora. Oprócz tego na naszej scenie pojawią się wielkie artystki Sylvie Valayre i Barbara Frittoli, będą dwa zespoły baletowe, kilka innych wydarzeń muzycznych jak występy Collegium Vocale Gent i Orkiestry XVIII wieku.

Dyrektor Dąbrowski opowiedział także o zagranicznych występach zespołów Teatru Wielkiego: Na początku tego sezonu, co w dużym stopniu usprawiedliwia rozrzedzanie tego, co robimy tu, w Warszawie, skoncentrowaliśmy się na próbach i wyjazdach zagranicznych. Jesteśmy bardzo usatysfakcjonowani tym, co na pierwszy rzut oka wydawało się wakacyjną przygodą, a okazało się niezwykle ważnym wyjazdem w biografii artystycznej teatru. Udało się nam bowiem wygrać międzynarodowy przetarg na organizację sezonu operowego na Cyprze. Festiwal Afrodyty, który jest najważniejszą instytucją kulturalną tego kraju, jest przedmiotem zainteresowania teatrów tej miary, co Bolszoj czy La Fenice. Zaprezentowaliśmy trzy spektakle Nabucca i dwa Greka Zorby w scenerii wspaniałego gmachu dawnego tureckiego więzienia, do którego dobudowano widownię. W tej przestrzeni nasze zespoły zaprezentowały niezwykłą klasę. Dość powiedzieć, że w wypowiedziach miejscowych krytyków i władz znalazły się stwierdzenia, że były to najlepsze spektakle w całej historii festiwalu. Z Cypru, po występach dla 12 tysięcy widzów, wyjechaliśmy z kontraktem na przyszły rok, co nie zdarzyło się na tej imprezie nigdy przedtem.

Wczoraj (23 września) zaczęli pracę w Londynie nasi tancerze. W Sadler’s Wells odbędzie się wielka gala baletowa, do udziału w niej jako ważny element programu zaproszono trzeci akt naszego Jeziora łabędziego. Krytycy londyńscy uznali, że to najlepszy III akt Jeziora, jaki zdarzyło im się ostatnio oglądać. W ten sposób balet Teatru Wielkiego ma okazję po raz pierwszy wystąpić w Londynie. Gala zostanie zaprezentowana trzykrotnie.

W połowie października jedziemy na Festiwal Pekiński. To dla nas bardzo prestiżowe zaproszenie, bo organizatorzy zapraszają co roku tylko jedną grand opera z Europy jako główny punkt programu. W zeszłym roku była to Arena di Verona, w przyszłym będzie La Scala. Jedziemy z Nabucco pod dyrekcją Jacka Kaspszyka, a Krzysztof Penderecki poprowadzi II Symfonię Mahlera.

Wydarzenia sezonu artystycznego 2001/2002 w TW – ON

Występy gościnne:

9 i 10 listopada br. – Orkiestra XVIII wieku

(Ludwig van Beethoven, Koncerty fortepianowe)

6-9 grudnia br. – Sankt-Petersburski Teatr Baletu Borisa Ejfmana

(Rosyjski Hamlet, Don Juan i Molier – premiera)

25 lutego 2002 – Collegium Vocale Gent (J. S. Bach Pasja wg św. Mateusza)

8 i 9 marca 2002 – Holenderski Teatr Tańca (choreografie: Jiři Kylián i Paul Lightfoot)

Koncerty specjalne:

21 listopada br. – Salvatore Licitra (recital wokalny z orkiestrą)

12 grudnia br. – Sylvie Valayre (recital wokalny z orkiestrą)

??? – Barbara Frittoli (recital wokalny z orkiestrą)

31 grudnia, 2 stycznia 2002 – Gala Rossiniego (Ewa Podleś, Alberto Zedda)

19 maja 2002 – Koncert Zarzueli

21 maja 2002 – Wielka Gala w 100-lecie urodzin J. Kiepury

(Marta Eggerth, Marcel Pravy, artyści TW)

24 maja 2002 – Gala Operowa w ramach Festiwalu Polskiego Radia

14 i 16 czerwca 2002 – Richard Wagner Tristan i Izolda (wykonanie koncertowe)

Premiery

3 listopada br. – Święta wiosna

16 listopada br. – Kurt Weill Siedem grzechów głównych

2 grudnia br. – gościnna premiera AM, Piotr Czajkowski Eugeniusz Oniegin

31 stycznia 2002 – Franz Lehár Wesoła wdówka

5 kwietnia 2002 – Piotr Czajkowski Eugeniusz Oniegin

19 kwietnia 2002 – Claude Debussy Peleas i Melizanda

1 czerwca 2002 – Ludomir Różycki Pan Twardowski (balet)

oprac. KKG