Trubadur 2(23)/2002  

Nolvadex comes in a form of pill, tablet or capsule and works on your brain. However, it’s a good idea to be prepared and Abay have a plan in place for all of your prescriptions. If you are using it for a medical condition such as impotence, you could be allergic to it.

Phenergan (finasteride) is only used for the most severe of symptoms, such as urinary frequency, urgency, and especially nocturia. The best medications are often the ones that can https://studentop.de/48380-spedra-generika-kaufen-75116/ help the animal through an illness faster. This will make you think that you are going to lose your hair, nolvadex tamoxifen 20 mg price, but it will be the opposite, nolvadex tamoxifen 20 mg price.

Kwadrygi operowe

Wiele budynków teatralnych powstałych w XIX wieku ma fronton zwieńczony monumentalną rzeźbą. Często są to różnego rodzaju posągi (Muzy, bóstwa greckie – przede wszystkim opiekun sztuk, Apollon), Teatr Wielki w Poznaniu, nazywany Gmachem pod Pegazem, zwieńczony jest rzeźbą skrzydlatego konia, który pojawił się na teatrze w 1910 roku. Na Operze Królewskiej w Kopenhadze widzimy Grupę Pegaza (Apollo, Pegaz oraz Muzy Tragedii i Komedii – Melpomena i Talia). Autorem rzeźby jest Ferdinand Ring, początkowo była ona wykonana z żelaza i cynku (1876-1959), 28 lat później (1987) odlana została w brązie i ponownie ustawiona nad portykiem. Fasada Teatru Opery i Baletu we Lwowie zwieńczona jest 3 uskrzydlonymi postaciami: Sławą, Dramatem i Muzyką. Kwadrygi spotykamy też na teatrach dramatycznych. Odsłonięcie 3 maja br. Kwadrygi Apollona na frontonie Teatru Wielkiego w Warszawie zainspirowało mnie do sprawdzenia, ile teatrów operowych zwieńczonych jest w podobny sposób.

Wśród najsłynniejszych kwadryg świata Rzeczpospolita (2002.05.02) wymienia tylko jedną kwadrygę operową (Teatr Bolszoj w Moskwie). Niewątpliwie najbardziej sławną kwadrygą świata jest ta na Bramie Brandenburskiej w Berlinie (1794 r., 26 m wysokości). Kwadryga na Łuku Wellingtona w Londynie (powstała w 1912) nazywana jest Aniołem pokoju opadającym na kwadrygę wojny (jest to największa rzeźba z brązu w Anglii). Słynne są kwadrygi: paryska (na Grand Palais), wenecka (na Bazylice św. Marka znajdują się tyko 4 konie bez woźnicy, przypuszcza się, że jest to fragment powozu słonecznego – Kwadrygi Heliosa, dzieła Lizypa), kapitolińska (ustawiona przed kopułą Kapitolu).

Udało mi się znaleźć jedynie kilka teatrów operowych zwieńczonych kwadrygą. Swoje poszukiwania prowadziłem tylko w Internecie i bibliotekach, mój spis może być niepełny. Proszę więc Klubowiczów o uzupełnianie tekstu kolejnymi opisami kwadryg.

1. Moskwa, Teatr Bolszoj

Restaurację Teatru Bolszoj po pożarze powierzono Albertowi Cavusowi. Architekt zmienił trochę proporcje budynku, a wykonanie nowej kwadrygi (poprzednia, wykonana z alabastru, spłonęła w 1853) powierzył rzeźbiarzowi Petrowi Klodtowi (1805-1867), twórcy m.in. rzeźb jeźdźców na moście Aniczkowa w Petersburgu. Klodt wiernie odtworzył, lub też jak niektórzy sugerują, bezczelnie skopiował, dzieło Stepana Pimenowa – kwadrygę Teatru Aleksandryjskiego w Petersburgu. Kwadryga ma wysokość 6,5 m: Apollo w wieńcu laurowym, trzymający w lewym ręku lirę, powozi dwukółką zaprzężoną w cztery konie, zwrócone w jedną stronę. Rzeźba, wyższa od poprzedniej kwadrygi o 1,5 metra, ustawiona została na piedestale nad portykiem. Wykonana ze stopu metali, pokryta jest czerwoną miedzią.

2. Drezno, Semperoper

Gmach Semperoper ma kwadrygę dość nietypową. Według mitu, u Ariadny pozostawianej przez Tezeusza na wyspie Naxos zjawił się Dionizos w rydwanie ciągniętym przez pantery. I taka też jest kwadryga drezdeńska – mamy cztery dzikie pantery i powóz, w którym znajduje się bóg radości, a nie poezji i sztuki…

Dzieło wykonane jest z brązu, jego autorem, podobnie jak wielu innych rzeźb na budynku Semperoper, jest Johann Schilling (1828-1910).

3. Narodni Divadlo, Praga

Fasada teatru zwieńczona jest dwoma trójkonnymi zaprzęgami, są więc to trygi, a nie kwadrygi. Rydwanami powozi bogini zwycięstwa Nike (Wiktoria). Autorem tryg jest Bohuslav Schnirch. Budowany przez 13 lat teatr spłonął w sierpniu 1881, dwa miesiące po otwarciu gmachu, spłonęły również obie trygi. Odbudowa trwała dwa lata. W 1888-1889 Schnirch stworzył nowe modele tryg. Artysta zmarł w 1901, obie trygi, odlane w brązie, udekorowały teatr w roku 1911.

4. Warszawa, Teatr Wielki

Antonio Corazzi, budowniczy Teatru Wielkiego, zaprojektował specjalny podest pod kwadrygę. Model rydwanu powożonego przez Apollona wykonał Paweł Modliński. Po upadku powstania listopadowego car, chcąc umniejszyć prestiż budynku i jednocześnie karząc Polaków, nie wyraził zgody na dekorację Teatru Wielkiego triumfalną rzeźbą (wtedy też Teatr Narodowy przemianowano na Teatr Wielki). Po ponad 170 latach „cofając” decyzję carskich urzędników i składając hołd Corazziemu, wielkiemu budowniczemu Warszawy, ustawiono kwadrygę na przeznaczonym jej miejscu. Posąg zaprojektowany przez profesorów ASP, Adama Myjaka i Antoniego Janusza Pastwę, mierzy ponad 5 m wysokości: Apollon, jadący na powozie, z rozwianą peleryną ma 4,5 metra, każdy z biegnących w inną stronę (inaczej niż w Moskwie) rumaków ma ok. 3 m. Rzeźba, wykonana z brązu, waży ponad 5 ton.

Tomasz Pasternak