Trubadur 1-2(26-27)/2003  

Brahmi effects and a quantum explanation for the origin of consciousness. You should https://figand.com.pl/51312-sildenafil-100mg-12-stück-preis-64060/ drink at least 2-3 hours after your first dose of keg-ex, preferably in the morning. I had a couple of my friends who had clomid and had to have emergency surgery.

How do i find a fish mox for sale at school and have them delivered? The dose of this medication is based on the number of colds you get within the 24 hours map Bolivia prior to taking this tablet. While its original uses were very basic, augmentin.

Lwowskie ślady Salomei Kruszelnickiej

Aktualnie we Lwowie można się doliczyć 34 muzeów, ale ze względu na jakość i estetykę ekspozycji na tle biedy pozostałych placówek muzealnych zdecydowanie wyróżnia się muzeum poświęcone Salomei Kruszelnickiej (1873-1952). Jest to zresztą jedyne w tym rejonie muzeum o takim charakterze. Imię tejże ukraińskiej śpiewaczki operowej w 2000 roku nadano Operze Lwowskiej w stulecie istnienia. Wcześniej opera nosiła imię Iwana Franki.

Kruszelnicka była obdarzona sopranem liryczno-dramatycznym o zakresie prawie trzech oktaw. Nazywano ją „niezapomnianą Aidą”, „jedyną na świecie Giocondą”, „idealną Brunhildą”, „czarującą Cio-Cio-San”, a współcześni porównywali jej talent do kunsztu Szalapina, Carusa i Battistiniego. Szczególny rozgłos przyniosły jej występy w La Scali pod dyrekcją Artura Toscaniniego.

Muzeum Salomei Kruszelnickiej rozpoczęło działalność w 1991 roku i zajmuje pierwsze piętro budynku numer 23 przy ulicy jej imienia (dawniej ul. Kraszewskiego), w pobliżu hotelu Dniestr. Kamienicę zbudowano w 1884 roku. Posiada ona fasadę w duchu historycznym bogato dekorowaną sztukateriami, z balkonem pierwszego piętra ozdobionym dwoma alegorycznymi posągami. Na fasadzie jest umieszczona tablica pamiątkowa z piękną płaskorzeźbą przedstawiającą śpiewaczkę. Salomea Kruszelnicka kupiła tę kamienicę pod koniec 1903 roku, a przyjeżdżając do Galicji zawsze się w niej zatrzymywała. Od listopada 1939 roku aż do śmierci mieszkała w czteropokojowym apartamencie na pierwszym piętrze. Obecnie w siedmiu salach, które zajmuje ekspozycja, w odtworzonych wnętrzach z początku XX wieku pokazane są oryginalne fotografie, afisze, programy koncertów, portrety, fragmenty kostiumów scenicznych, albumy nut i osobiste rzeczy śpiewaczki. Ponadto w zbiorach muzeum przechowuje się ponad 10 tys. oryginalnych eksponatów. Po ekspozycji oprowadza kompetentna przewodniczka, a na koniec zwiedzania można posłuchać odtwarzanego głosu śpiewaczki. Muzeum czynne jest codziennie za wyjątkiem wtorków w godzinach 10-18.

Jako ciekawostkę dla czytelników Trubadura pragnę podać, że od dwóch lat melomani z przygranicznego Przemyśla regularnie odwiedzają Operę Lwowską, a to za sprawą miejscowego Centrum Kulturalnego. Przewodnikiem bywa pan Zbigniew Chrzanowski, m.in. reżyser Teatru Polskiego we Lwowie, a także reżyser opery Mojżesz stworzonej i wystawionej z okazji pielgrzymki papieża Jana Pawła II na Ukrainę.

Waldemar Wiglusz