Trubadur 1(34)/2005  

I received an excellent price and the service was excellent. Prednisone 50 mg tablets and capsules are cialis da 2 5 mg Bandırma used to treat certain conditions. If another option is available, the first one will be used.

You should not use dapoxetine online in any situation, including driving or operating machinery, as it may cause dapoxetine online to dapoxetine online cause a dangerous decrease in the amount of drugs dapoxetine online are able to pass into your body and cause unwanted effects, such as dizziness, nausea, or weakness. All over the world, people are going to a cafe for a cup of coffee to improve sildenafil hormosan 50 mg preis Mosman their work. The first thing to check is whether the product contains penicillin.

Cierpienia prowincjonalnego melomana

Mieszkam we Włocławku, prowincjonalnym, choć do niedawna wojewódzkim mieście na Kujawach, malowniczo położonym wśród lasów i jezior, gdzie jagód i grzybów nie brakuje, a i ryby zdarzają się w jeziorach. Jednak tak jak w wielu podobnych polskich miastach, łatwiej tam być zwykłym zjadaczem chleba, niż osobą spragnioną tak zwanej potocznie kultury wyższej. Odkąd po młodzieńczej miłości do Krajewskiego czy Presleya przyszedł czas na klasykę, stanowi ona ważną część mojego życia, w szczególności opery, chociaż uwielbiam także koncerty fortepianowe, muzykę Schuberta czy przepięknie brzmiące Requiem Verdiego. Pierwszą „moją” operą była Madama Butterfly oglądana przed wielu laty (jeszcze w czasach szkolnych) w Teatrze Wielkim w Warszawie, potem La Traviata, Borys Godunow, Halka czy Straszny dwór w operach Łodzi i Poznania. Ponadto namiętnie kolekcjonowałam płyty najlepszego polskiego tenora Wiesława Ochmana – przecież na polskim rynku były nagrania głównie polskich artystów. Tak więc w płytotece znalazły się: Pieśni, które podbiły świat, Arie z oper i operetek i Famous voice.

Od kilkunastu lat sytuacja na rynku płytowym się zmieniła, zaczęły się pojawiać nagrania zachodnich wytwórni, opery na taśmach VHS, a później na DVD. Oferta jest bogatsza – przynajmniej z pozoru, bo gdy się mieszka w małym mieście i do tego nie ma się dostępu do Internetu, kupienie wymarzonych płyt lub DVD przypomina wyścig z czasem i z losem. Pracujący w Empiku we Włocławku chłopak nawet nie rozumie, o co go pytam. Samodzielne szukanie w Internecie doradzono mi w jednej z firm dystrybucyjnych, gdy dzwoniłam z zapytaniem o nowe DVD. Od przedstawiciela innej podobnej instytucji usłyszałam, że on niewiele wie o klasyce, bo prywatnie interesuje się jazzem. Pewien kierownik stoiska muzycznego powiedział, że nie będzie sprowadzał takiego a takiego DVD, ponieważ nie cierpi wokalistki, która tam śpiewa (przepraszam, ale co mnie to obchodzi?). Nieomal do łez doprowadziła mnie kiedyś rozbrajająco szczera odpowiedź pewnej dziewczyny w dużym warszawskim sklepie, która zapytana o interesującą mnie płytę odrzekła, że być może ona nawet jest gdzieś w magazynie, ale najpierw dostarczane są na stoiska CD, które „dobrze się sprzedają”. Jakie? No, „nie z muzyką poważną”. Miałam uczucie, że pomyliłam działy, bo gdzie jak nie w sklepie muzycznym powinnam zostać obsłużona fachowo i na równych prawach z klientami od nie-klasyki? A może to ja, dziecię zapadłej prowincji, nie umiem zachować się w stolicy i czepiam się niewinnych ludzi?

Śmieszne wydają mi się biadania na temat wielkiego kryzysu w sprzedaży nagrań tzw. klasyki, ponieważ wiem, ile zachodu i nerwów kosztuje mnie zdobycie jakichkolwiek informacji o nowościach i o terminie ukazania się ich. Dlaczego producenci nagrań i dystrybutorzy sami nie zabiegają o klientów i nie podają z dużym wyprzedzeniem informacji o planach wydawniczych?

Porzucając sarkastyczny ton, dodam, że nie zawsze i nie wszędzie jest tak źle. Bardzo sympatyczna i dość dobrze poinformowana o pojawiających się na rynku nowościach operowych jest pani Inga Chmielewska z Uniwersalu oraz cała ekipa stoiska muzyki poważnej w Traffic Club. Niezwykle pomocny jest właściciel sklepiku muzycznego w Operze Narodowej, potrafiący sprowadzić dla klienta płyty lub DVD z zagranicy. To dzięki nim udało mi się zdobyć m.in. całą serię DVD z udziałem jednego ze śpiewaków, których bardzo cenię – Plácida Domingo. Chciałabym podać tu listę dotychczas zgromadzonych nagrań z tym artystą (wciąż ukazują się nowe, ale można uzupełniać spis w następnych numerach) – dla tych, którzy tak jak ja zależni są od szybkiej informacji i życzliwości osób zawodowo związanych z dystrybucją i sprzedażą płyt i DVD. Właśnie DVD, bo to jest (w tej chwili) główny nośnik muzyki operowej, a wcale nie jest łatwo sporządzić sobie listę wydanych lub planowanych pozycji. Zwracam się też z prośbą do tych z Państwa, którzy kompletują DVD z innymi artystami albo zgromadzili wiele nagrań jednej opery, aby zechcieli podzielić się z nami swoją wiedzą. Taka informacja dla osób niekorzystających jeszcze na co dzień z Internetu i zamieszkałych z dala od wielkich ośrodków miejskich byłaby, jak sądzę, cenna.

Ewa Śmiechowska

 Lista moich DVD z udziałem Plácida Domingo

 (Tylko opery, bez koncertów, gali, składanek, filmów dokumentalnych)

Berlioz, Les Troyens, Met 1984, Pioneer Classic

Bizet, Carmen, Wiener Staatsoper 1978, TDK

Bizet, Carmen, film 1984, Columbia TriStar

Giordano, Andrea Chénier, Wiener Staatsoper 1980, TDK

Giordano, Andrea Chérnier, Covent Garden 1985, NVC Arts

Giordano, Fedora, Met 1997, Deutsche Grammophon

Leoncavallo, I Pagliacci, film 1982, Deutsche Grammophon

Mascagni, Cavalleria rusticana, film 1982, Deutsche Grammophon

Meyerbeer, L’Africaine, San Francisco Opera 1981, ArtHaus Musik

Ponchielli, La Gioconda, Wiener Staatsoper 1986, ArtHaus Musik

Offenbach, Les Contes d’Hoffmann, Covent Garden 1989, NVC Arts

Puccini, La fanciulla del West, Covent Garden 1983, NVC Arts

Puccini, La fanciulla del West, Met 1992, Deutsche Grammophon

Puccini, La fanciulla del West, Teatro alla Scala 1991, Opus Arte

Puccini, Manon Lescaut, Met 1980. Pioneer Classisc

Puccini, Manon Lescaut, Covent Garden 1983, NVC Arts

Puccini, Madama Butterfly, film 1974, DECCA

Puccini Madama Butterfly, Torre del Lago 2004, Dynamic

Puccini, Turandot, Met 1985, Deutsche Grammophon

Puccini, Tosca, Met 1985, Pioneer Classisc

Puccini, Tosca, film 1976, Deutsche Grammophon

Saint-Saens, Samson et Dalila, San Francisco Opera 1981, ArtHaus Musik

Saint-Saens, Samson et Dalila, Met 1998, Deutsche Grammophon

Verdi, Aida, Met 1988, Deutsche Grammophon

Verdi, Don Carlo, Met 1983, Pioneer Classic

Verdi, Ernani, Teatro alla Scala 1982, NVC Arts

Verdi, Otello, Met 1996, Deutsche Grammophon

Verdi, Otello, Covent Garden 1996, Pioneer Classic

Verdi, Otello, La Scala 2001, TDK

Verdi, Otello, film 1985, MGM

Verdi, La Traviata, film 1983, Universal

Verdi, Rigoletto, Met 1977, Deutsche Grammophon

Verdi, Simon Boccanegra, Met 1995, Deutsche Grammophon

Verdi, Il Trovatore, Wiener Staatsoper 1978, TDK

Verdi, Un Ballo in maschera, Covent Garden 1975, Pioneer Classic

Verdi, Un Ballo in maschera, Salzburg 1999, TDK

Wagner, Lohengrin, Wiener Staatsoper 1990, ArtHaus Musik

Zandonai, Francesca da Rimini, Met 1984, Pioneer Classics